onsdag, maj 25, 2005

Voldtægtsepedemien

jeg gik lidt hastigt forbi Ulf Nilson i søndags. Han er stadig den journalist som kommer nærmest den varme grød. Følgende passus må citeres:
När jag blir statsminister blir min första åtgärd att uppmana alla generaldirektörer och andra toppchefer i statens tjänst – det handlar om ett knappt tusental personer, oftast män – att lämna in sina avskedsansökningar. Sen ska en oberoende kommission som vi skapar få tillsätta samtliga poster med utgång från ett enda krav: kompetens. Slut på pampvälde, kompiskör och tack för kaffet. Vi ska få en lika bra förvaltning som på Axel Oxenstiernas tid då Sverige var Europas bäst skötta land…Ungefär så.
När Persson hickat färdigt efter den smällen skulle jag fortsätta så här:- Eftersom så mycket av debatten om debatten har handlat om kön så vill jag göra följande löfte: Vi ska förklara krig mot våldtäktsmännen. Statistiken är krånglig. Om Sverige har flest våldtäkter i världen i proportion till folkmängd är egentligen ovidkommande. Vi vet att vi ligger i världstopp, men det viktiga är att tre anmälda våldtäkter per dag är tre för mycket och att mörkertalet är förfärande – vi kanske i verkligheten snackar om tjugo om dan! Och lika viktigt: I de flesta fall går gärningsmännen fria.-
Tror ni mig inte (skulle jag fortsätta) så kan jag meddela att Brås statistik visar att 67 089 fall av misshandel anmäldes 2004. Av dem klarades inte ens hälften upp – och de flesta på så sätt att de bara helt enkelt bokfördes. Bara i vart f e m t e fall blev någon person dömd. Det betyder att omkring 54 000 svenskar – ungefär 150 varje dag – blir misshandlade utan att gärningsmannen grips! Skandal, Hr Stats-minister! Nåväl, jag är inte Reinfeldt, han är fullt kompetent att föra sin egen talan (på det sätt man måste tala för att anses som ”seriös”). Själv är jag bara en av hundratusentals svenskar som tycker att inaveln i medier och politik gått alldeles för långt. Man silar mygg och sväljer kameler. Alla människor vet vid det här laget att Stockholm, Göteborg och Malmö – och ett antal städer till – har förorter som ingen vettig människa vill besöka efter mörkrets inbrott. Det tjafsas om kvinnor i storbolags styrelser och rikets ledning, men görs ingenting praktiskt för att stoppa våldtäktsepidemin.
http://expressen.se/index.jsp?a=288905
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net