fredag, juli 08, 2005

Statslig ideologiproduktion for 2 millarder kronor

kort overskuelig rapport på 18 sider. Sådan misbruger et parti, der har siddet på magten i 64 af 73 år, sin magt, så det vil være en dominerende faktor længe efter at det eventuelt er smidt ud af regeringskontorerne efter valget næste år. Der er så mange statslige styrelser, at man har måttet nedsætte en kommision for at finde ud af det præcise antal.Og de er domineret af håndplukkede sosser.
Tror fanden at man blandt andet må propagandere for at "det är häftigt at betala skatt". Det vil tage årtier at slippe af med sossernes mentale et-partistat:
Myndigheter ideologiproducerar för 2 057 014 000 kronor
En ny undersökning – Den skattefinansierade idémarknaden: En surveyundersökning om myndigheters idé- och opinions­bildning – som presenteras av Timbro visar att svenska myndigheters kostnader för idé- och opinionsbildning år 2004 uppgick till 2 057 014 000 kronor. Samtidigt publicerar Timbro rapporten Myndigheterna - från fristående ämbetsverk till rörelsedrivna idéfabriker som handlar om myndigheternas ställning, deras oberoende och självständighet i ett politiskt klimat där ett parti är så dominerande. »
(PDF) Ladda ner rapporten Den skattefinansierade idémarknaden » (PDF) Ladda ner rapporten Myndigheterna - från fristående ämbetsverk till rörelsedrivna idéfabriker » (PDF)
http://www.timbro.se
se et eksempel her:
http://www.jobbavitt.com/
lille citat fra rapporten:
Det ska vara häftigt att betala skatt
– en studie i offentlig propaganda
En av myndigheterna som ägnar sig åt opinionsbildning är Skatteverket. Timbro har tittat närmare på hur de använder våra skattepengar och hur en opinionsbildningskampanj för en myndighet kan gå till.
Skatteverket vill nå unga människor med sin opinionsbildning och deltog bland annat vid årets Hultsfredsfestival.Årets festival lockade fler besökare än någonsin tidigare, totalt 30 000. De som ville ta en paus från konserterna och gratis surfa eller maila litet kunde besöka ett Internetcafé, strax till höger om ingången.
I en trailer fanns tio datorer med bredbandsuppkoppling. Att det var gratis gick inte att ta miste på, tack vare de stora banderollerna med texten ”Gratis Internetcafé”. Budskapet verkade ha gått hem hos festivalbesökarna, för det var kö i princip hela tiden.Internetcaféet var bemannat med tio anställda från Skatteverkets lokalkontor i Västervik, Vimmerby och Oskarshamn samt huvudkontoret.
Helt gratis var det kanske inte, med tanke på att enbart markhyran för den attraktiva platsen var 100 000 kronor. Dessutom delade informatörerna ut hörselproppar, handledsplånböcker och askar med tvålblad i.De senare blev mer uppskattade ju längre festivalen pågick.– Man måste ju locka med något, som skatteinformatören Ann Karlstedt konstaterade. Samma recept användes av LO, som delade ut gratisbullar och erbjöd laddning av mobiltelefoner i sitt tält.
Kritiserades för att vara socialdemokratisk valpropaganda.
Närvaron vid Hultsfredsfestivalen var en del av Skatteverkets stora kampanj mot svartjobb bland unga. Den inleddes med en uppmärksammad reklamfilm 2002. Ett gäng grabbar ska spela fotboll, men vägen dit är kantad av bekymmer. Vattnet i duschen är brunt, gatorna är leriga och marken täckt med skräp. När de äntligen kommer fram till fotbollsplanen är denhelt igenväxt, och ena målställningen är trasig. Filmen avslutas med budskapet: ”Eller såbetalar man skatt”.
Det var valår 2002, och filmen kritiserades för att vara socialdemokratisk propaganda.
En av kritikerna var riksdagsledamoten Tobias Krantz, folkpartistisk ledamot av Konstitutionsutskottet:I realiteten är kampanjen ett försvar för den socialdemokratiska högskattestaten. Den underliggande tesen är att det endast är med höga skatter som välfärden kan bevaras ochutvecklas.
Som svar på kritiken gjorde Skatteverket en opinionsundersökning med hjälp av pr-byrån Westander. Med resultatet i ryggen fortsatte kampanjen.
Informationsdirektör Sten Erikssonavvisade kritikerna i en debattartikel i Göteborgs-Posten:Dessa debattörer vill helt enkelt inte förstå hur vi jobbar med att ta in skatten, eller ha någon seriös diskussion om skattemoralens betydelse. De är bara intresserade av att överrösta andra i mediamyllret med sitt eget politiska budskap.
En svart låda till alla Sveriges gymnasieskolor
I oktober 2004 skickades en svart låda ut till samhällskunskapslärare på alla gymnasieskolor i Sverige. När läraren packade upp lådan fanns bland annat en svartkrullig peruk, guldringar och en avklippt hoodtröja. Dessutom fanns en 30 minuter lång film, och enmanual för hur allt skulle användas. I ett brev kunde man läsa:Som lärare kan det kanske vara en otacksam uppgift att berätta om skattesystemet och diskutera konsekvenserna av svartjobb. Därför har vi tagit fram ”Svarta lådan”.
Brevet var undertecknat:
Med vänliga hälsningar
SKATTEVERKET
Huvudkontoret
När eleverna sett på filmen, var tanken att läraren skulle låtsas vara programledare i TV. Några av eleverna skulle spela paneldeltagare, med hjälp av de medskickade attributen. En karaktär var Bookie, som är medlem i Attac och tycker att ”det är en förmån att betala skatt”.En annan var Nico, som har hoppat av gymnasiet och jobbar svart på ett bygge. En annantjej med invandrarbakgrund är Claudia, som jobbar svart som servitris på en restaurang. Den fjärde karaktären är Sebastian, som aldrig skulle ta risken att jobba svart eftersom han vill bli polis. I filmen fanns också Stephanie, en ”fin” flicka från ett välbärgat hem som är lat, bekväm och tycker att skatterna i Sverige är för höga. När det behövs lånar hon pengar av pappa.
Enligt Skatteverket kostade kampanjen cirka 10 miljoner årligen under 2002 och 2003, och 8 miljoner kronor under 2004.– Det här är en lågbudgetkampanj. Det måste man ha med i beräkningen, säger Björn Thärnström,enhetschef på Skatteverket och en av de ansvariga för kampanjen.Thärnström säger också att utskicket till gymnasielärarna togs väl emot. Tyvärr var det bara 25–30 som svarade på den medföljande enkäten, men alla som svarade seriöst vargenomgående positiva.
Skatteverkets kampanj har också uppskattats av reklambranschen.
Vid en gala tidigare i år belönades Skatteverket med ett så kallat guldägg inför 2000 besökare i Konserthuseti Stockholm. Priset fick myndigheten för utskicket av den svarta lådan. Även de tidigareinsatserna har belönats i reklamtävlingar."
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net