Corfitz Ulfeldts skamstøtte
"Behov for en fælles fortælling - men helst ikke med mure omkring"
Om Jensen kan der siges meget godt, blandt andet har han en bred, ukonkret nydelighedsappel, der nok skal forindre ham i at blive rigtig mobbet nede på RUC:
Behov for en fælles fortælling (51:59)
.Henrik Jensen er gæst hos Poul Friis i P1formiddag torsdag den 8. februar.
Kvindelig lytter: Jeg tror ikke det fortsætter, det der glamour der. Der er nogle andre lande der bliver fattigere, på baggrund af, at det går rigtigt godt et sted ik’. Omkring i resten af verden ik’. Der er også den globale solidaritet, og den er der jo heller ikke så meget af, på den her måde her, og jeg tror ikke det bliver ved, altså det er bare min personlig forestilling, at på et eller andet tidspunkt, så går det altså ikke så forfærdelig godt længere i Danmark.
Poul Friis, P1: Men det kan jo også godt være at den fortælling, som så Henrik Jensen han angler efter vi får lavet, slet ikke er den her nationale danske fortælling, men måske den globale fortælling om at vi er mennesker i den her verden, som alle har en del i både at hjælpe og blive hjulpet.
Henrik Jensen, RUC-lektor: Ja, altså jeg ville slet ikke kalde det en national fortælling, sådan som jeg har forestillet mig, det er jo overhovedet ikke nationalistisk, så det er mere en fortælling, om om om et samfund, og det er muligvis et samfund, der er på vandring kan man sige, altså ligesom folkevandringerne for et par tusinde år siden, hvor vi jo også bevægede os sydpå herfra, så er vi måske på en åndelig vandring, først ind i Europa, og derfra videre.
Poul Friis: Jamen Henrik, for at tale om et samfund, der bliver du nødt til at have en vis afgrænsning [Henrik Jensen: Jamen, det er klart] Du kan ikke tale om at det er hele jordens befolkning…
Henrik Jensen: Jamen, jeg vil bare helst ikke have at vi forestiller os der er mure omkring det her… via Uriasposten
Social kapital
nu kendt som "sammenhængskraft", hvis nogen stadig kan udholde ordet. Men uden ord på begreberne, ingen debat om dem. Det er vel overflødigt at sige at "sammenhængskraft" ikke er nogen svensk landeplage ?
"Forfatterne forklarer et samfunns samlede sosiale kapital på denne måten:
- Summen av det ofte uformelle samarbeidet som daglig foregår på kryss og tvers mellom borgere, mellom borgere og velferdsstat, og som hviler på tillit og normer bygget opp gjennom en lang historie."
Dagbladet, magasinet
"Tolerance, åbenhed og næstekærlighed"
"Karen Jespersen får min glæde til at isne. Hendes gamle tolerante socialisme er blevet til grum national socialisme, som fremkalder fortids skræmmebilleder.Hun ønsker krigen i Irak, som kun har øget hadet mellem dem og os. Hun ønsker at holde Tyrkiet ude af EU, som kun vil øge hadet mellem dem og os. Hun vil sende irakere og deres børn hjem til et land, hvor vi med vores tilstedeværelse er med til at slå over 40.000 af dem ihjel om året. Resten af de fremmede har hun ønsket at internere.
- Hun vil forhindre unge mennesker i at gifte sig af kærlighed på tværs af landegrænser. Hun vil indkapsle danskheden og vores gennem tiderne tvivlsomme kultur i et lille og selvtilstrækkeligt land med åbenhed og tolerance som de store tabere. Hun slås især for ytringsfrihedens ret til at spotte og såre de andre. Vel har vi brug for en vis regulering i vores land, men hun lukker kort og godt øjnene for en verden, som er ved at åbne sig, og som vi i fremtiden får mere og mere brug for. Det er for dumt.
- Jeg frygter hendes nationale socialisme og fatter ikke, at hun med sit forkrampede menneskesyn og ønske om at isolere Danmark fra omverdenen – og den fra os – ikke tog springet helt over til Dansk Folkeparti. At Venstre har taget imod hende, undrer mig lige så meget.
Fhv. TV journalist Klaus Laursen i Politiken : Karen J. er lige så farlig som islamister
jeg kan advare Klaus Laursen om at kommentarerne på Uriasposten til den klamamse ikke er nådige, tolerante og næstekærlige !
SD dokumentaren igår
ganskehæderlig, men alligevel insinuerende hele vejen igennem, helt ned til fotograferingen, der ville pointere at det er "white trash" der stemmer SD. Dog uden Guldbrandsens klæge underlægningsmusik. Den var for tyk, selv til svensk TV 4. Jan Milld har en god kommentar
Bruce Bawer i N.Y.T.
Om hvor skrækkeligt det er han er nomineret til National Book Circle Award. Dertil bringes Poltikens chef imam, der ikke har læst bogen, og Rushy Rahid, der næppe heller har, i felten. Rushy Rashid optrådte i går aftes i DR´s inderligt overflødige dokumentar om Muhammedkrisen. Til Khaders forståelige irritation ville hun ikke "bruges mod imamerne" - men det var jo hele idéen. En kvinde med en stor mund og en snæver horisont :
Imam Fatih Alev, a board member of the Islamic-Christian Study Center in Copenhagen, has not read Mr. Bawer’s book, but referring to the general level of tension, he said in a telephone interview, “I think there is of course a legitimate concern with regard to the differences of culture.” But he added, “The real problem is that the ones who ought to know better, who are well educated and well informed on the diversity of culture,” are manipulating the debate.
“In many senses it is a constructed idea that there is this very severe difference between Western values and Muslim values,” he continued.
Rushy Rashid, who has written a three-part memoir about growing up as a Muslim girl in Denmark, said that the biggest clash is not between Westerners and Muslims but “inside the small groups of immigrants all over Europe.” Speaking generally about the cultural divide in Europe, she said she does not believe in a “clash of civilizations.” When it comes to Muslim immigrants, she said, “the clash between the first, the second and third generations is huge.” She added, “If you can digest that kind of a clash, then you can overcome and integrate into the society you are living in.”
In Books, a Clash of Europe and Islam
Fifflaren
Mona Sahlin. Gå ikke glip af denne lille video
Kom til Danmark !
skriver Expressen. Tør jeg tilføje : inden der kommer visum på broen, eller skal jeg vente 5- 10 år til "the back benches" også er med ?
Expressen
Enoch Powell - uanstændighedens ikon
Beretningen om Enoch Powell Af: Jørgen Møller - Ph.d-stipendiat Det Europæiske Universitet Department og Social an Political Sciences Firenze Italien
Den kontroversielle britiske politiker Enoch Powell (1912-98) var en af de første, der satte ord på en udbredt bekymring i 1960ernes og 70ernes England og advarede mod følgerne af masseindvandring. Det politiske og kulturelle establishment reagerede med - grundløse - anklager om racisme. Problemet, mente Powell, var alene, at den store indvandring førte til samfund i samfundet.
- Den 20. april 1968 indtraf en begivenhed, der vendte op og ned på britisk politik. Den tidligere konservative minister Enoch Powell holdt sin berømte og berygtede 'Birmingham-tale'- bedre kendt under betegnelsen 'rivers of blood'. Det makabre tilnavn kommer af Powells afsluttende reference til Vergils Aeneide: »Når jeg ser fremtiden for mig«, lød hans dystre spådom, »så fyldes jeg af bange anelser. Jeg synes, ganske som romeren, at se floden Tiberen skumme med meget blod«. [..]
Dissens er sundt for et samfund, og argumenter skal mødes med argumenter - ikke med skingre anklager om racisme, ‘hate-speech’ og dets lige. Beretningen om Enoch Powell viser, at undsigelsen af ‘de forkerte holdninger’ efterhånden har mange årtier på bagen. Måske det var på tide, at der blev lidt højere til loftet?”
Berlingske Tidendes kronik, Rivers of Blood talen
Enoch Powell radiointerview og video 1968
læs eller genlæs Henrik Gade Jensen om Powell : Meningsparasitterne lammer den offentlige debat
"Lägg ned språkprogrammet Svenska för invandrare"
nye titusinder pumpes direkte ind på socialhjælp i Sverige i 2007. Malmøs borgmester har tryglet om lettelse, men rendt panden mod en mur. Det er svær at argumentere med determinerede selvmordere. Pr. stedforetræder, altså .
Nu prøver han noget nyt :
Kommuner och landsting i nytt åtgärdsprogram: 90 procent av ersättningen för dagens flyktingmottagande går till socialbidrag. Svensk flyktingmottagning fungerar inte.
Blott hälften av de manliga flyktingar som kom till Sverige i slutet av 90-talet, och bara 30-40 procent av kvinnorna, hade arbete fem år senare.
DN debatt
En jyde i Paris
Flemming Rose, Ralph Pittelkow, Tina Magaard, Mehdi Mozzafari og Jørgen Ullerup
<< Home