fredag, april 15, 2005

Sveriges Mozart


"Erotik, kallas det" sagde Fred Åkerström beskedent om Epistel 72. Ja, og det så det synger i knoglerne af lidenskab og liderlighed. "Riksförbundet för sexuell uplysning" ville rødme i deres pseudo-frisind, hvis de ellers anede hvad passion og kunst er.
Siden Fred Åkerströms magtfulde udgave, har ikke mange turdet binde an med den. De der har, skal man glemme. Gak ud og skaf den med det samme. Gør dit liv rigere!


Epistel 72
Lämnad vid Cajsa Lisas säng, sent om en afton

Glimmande nymf, blixtrande öga
svävande hamn på bolstrarna högamenlösa styrka,
kom, kom nu att dyrka
vid ett smalt och utsläckt ljussömnens gud,
vår Morfeus!
Luckan ren stängd, porten tillsluten,
natthuvan ren din hjässa kringknute
ren Norströms piskperukden hänger på sin spik.
Sov, somna in vid min musik!Sov, somna in vid min musik!
Bofinken nyss, nyss, Cajsa Lisa
slumrande slöt sin kvittrande visa.
Solen nyss slocknat och fästet har tjocknat
enslighetens tystnad rårjag till Fröjas dyrkan går.
Regnet nedöst i bullrande lågavälver i skyn sin brandgula bågasom randas lugnt och sköntav purpur, guld och gröntsen jorden
Jofurs åska rönt.sen jorden Jofurs åska rönt.
Somna, min nymf! Dröm om min lyratill dess vår sol går opp klockan fyra
och du dig sträcker, och armarna räckertill
min kanna och min famneldad av mitt blod och namn.
Cajsa, du dör! Himmel, hon andas
döden ger liv, och kärlek bortblandas.
Men fast din puls slår mattså blundar ögat glatt.
Håll med fioln; god natt, god natt,Håll med fioln; god natt, god natt!
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net