søndag, juli 29, 2007

Melankolsk mellemspil

Havde siddet og læst alt for meget. Nydt stilheden i storbyen, når alle er væk. Af og til en skovvogn på vej mod Nørrebro, en enkelt mail, få branderter i gaden, tidlig solopgang. Den bærbare forbundet til gode højttalere og Bachs engelske suiter . Jeg har været uopmærksom, for det var først da vidunderlige Emmylou Harris sang "Icy Blue Hearts", at noget ramte mig i mellemgulvet og tog mig . Pludselig vågnede jeg . Landsforrædere , islamister og svenskere - borte med en enkelt tone. Jeg blev en slags menneske igen. - Da hun var kun 18, gjorde hun Gram Parson´s inderlige "Love Hurts" verdensberømt med ham, kort inden han døde i -73. Her er den med hende og Elvis Costello, der nok ikke har Parsons desperation, men så meget andet. Kom igen og spil på Plænen, Emmylou, sølvstemmen der har fulgt mig i mange år.

Emmylou Harris Talks About Gram Parsons
Grievous Angel" Gram Parsons

Emmylou Harris: Boulder to Birmingham Tribute to Gram Parsons, + tekst

Gram Parsons & Emmylou Harris "Big Mouth Blues" live Liberty Hall, Texas 1973

The Strange Death of Gram Parsons

Kronik: Landsforrædder ?
et ord der gik gradvist ud af brug efter den sidste landsforræder Birkedal Hansen blev henrettet af politifolk d. 20 juli 1950. Men som vi nok lige så godt kan vente os, får en højst uvelkommen renaissance i det uundgåelige og langvarige skænderi der følger ovenpå på masseindvandringen af mennesker, hvis første loyalitet langtfra er Danmark. (foto, Enhedslisten, valgplaktat, 2005, foto© Snaphanen). Søren Pind, MF, Venstre:

"Og nu udfordres vi atter. Af en hætteklædt pige af fremmed herkomst, opstillet for et venstreekstremistisk parti, der lader kundgøre, at danske tropper i Irak er lovlige mål. Og sådan har det også været fremstillet i danske medier. Sandheden er imidlertid langt værre. Enhedslisten har i bedste agitprop stil søgt at pakke udtalelserne ind – og er et godt stykke af vejen lykkedes med det. Det er blevet til udtalelser i stil med, at den pågældende »jo blot har givet udtryk for, at når vi går i krig, må vi også forvente, at nogen skyder igen«. Logikken i udsagnet er til stede – skønt jeg finder den syg, fremsat som den er af danske borgere. Men udtalelserne gik videre. Langt videre.

Og er med til at tegne et billede af femtekolonne-virksomhed, ikke set siden Den Kolde Krig, kun antydningsvis mødt. Efter den 11. september. Under Muhammedkrisen.
Det var en direkte og utvetydig tilkendegivelse om støtte til fjender af Danmark og danske soldater. Det korrekte citat lyder: »Jeg støtter den irakiske folkebevægelses kamp imod besættelsesmagten« og videre »Det er også nødvendigt, at vi støtter ... irakernes kamp mod besætterne«. Hun citeres direkte for, at de danske tropper er en del af ”besættelsesmagten”, og tilføjer specifikt, at hun »ikke er imod væbnet kamp«? Det er svært at forstå som andet end:
Jeg støtter de kræfter, der bekæmper, angriber og dræber danske soldater.
De danske soldater er mine fjender
Jeg er tilhænger af væbnet magtanvendelse mod disse fjender,
og jeg opfordrer alle til at støtte de kræfter, der bekæmper de danske soldater."

JP Kronik, Søren Pind

View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net