lørdag, august 04, 2007

Fellini i Stockholm eller "Skolefrøkenernes vagtparade"

Det er hermed bevist at man godt kan gå til karneval med sine livvagter. Sabuni ser godt nok noget stram ud i masken, men hun ved at deltagelse indgår i jobbeskrivelsen. Der er for mange minus points i at blive væk.
De var der alle, fra statsministeren og nedefter. Homoer må være den mest ombejlede "folkegruppe" i Sverige, til trods for at de normalt ikke opgår til mere end 2 -3 % af en befolkning. Der er selvfølgelig den mulighed, at der er markant flere homoseksuelle i Sverige,- 100 % er det indtryk man får - end i andre lande. De kan også være mere forfulgte end noget andet sted. Det er muligt. Det er fascinerende. Det er stats-genus for alle pengene. Heftigt! Vis dit frisind, bliv fotograferet med din lokale HTB-person, det er gratis. Sverige - over Sverige, er et samfund hvor "adolescents are precociously adult, and adults are permanently adolescent" som Dr. Dalrymple skriver et sted. Hvorfor jeg fik et profant flash på nethinden af Solkongen og Dronningen på skovtur i den arrangerede natur i Versailles, ved jeg sandelig ikke. Nå, man kan jo altid glæde sig på børnenes vegne, at det er gået af mode at kramme skrækslagne småbørn til photo opportunities. Send dog marchen til Warszawa, Riga eller Moskva, hvor der er brug for den.
Kurt Lundgren giver imens råd om hvor man skal begå bankrøverier i det politiløse Sverige. Föreningen Gaypoliser er jo ude og lege Fellini . Hvor går en subkultur hen, der er i akut fare for at blive elsket helt ihjel? SvD

Virkeligheden

er straks mere besværlig og utaknemmelig af beskæftige sig med. Den ser blandt andet således ud:

Insändare i DN den 9/8 -01, skriven av en polisinspektör i Stockholm, Söderort:
"Inom fem år har vi ett stort antal maffialiknande gäng runtom i Sverige. Dessa gäng har redan börjat bildas och har en nyrekrytering av ofantliga mått...""...Dessa gäng består till största delen av invandrargrupper... vi får rena 'albangäng', 'Irakgäng', 'turkgäng' och så vidare."Narkotika, sprit och cigaretter smugglas in till Sverige och ut smugglas det stulna mobiltelefoner, lyxbilar och statusprylar som har en rykande åtgång i baltstaterna och i Ryssland, ...""I dag finns det ungdomar mellan 12 och 17 år som inget hellre vill än att 'komma upp sig' inom sina nu ganska små grupper, men antalet aktuella ungdomar är skrämmande stort.I dag har nästan samtliga vapen, men det är mest knivar. Inom några år är dessa ersatta av handeldvapen, pistoler och revolvrar. Dessa gäng kommer att sträva efter allt mer kontanter och den grova brottsligheten kommer naturligtvis att öka. Redan nu kan man se att personrånen har börjat gå över till rån mot butiker, postkontor, taxibilar och värdetransporter. Detta beror på att de kriminella börjar komma upp i 20-årsåldern och det ger för lite pengar med mobiltelefoner. De allra yngsta fortsätter dock med personrån.

Vad gör samhället för att möta dessa hot? Inte ett skit! Fängelserna är redan överfulla. Häktena likaså. Poliserna blir bara färre och färre. En patrullerande polis är sällsynt i dag. Utredningarna blir sämre och tar längre tid. Vad jag kan förstå så tillåter våra svenska politiker att samhället brakar ihop. Gör man inget i dag så är vi där om bara några år."

»Vanlose Stairway«

Jeg har altid syntes godt om Vanløse. Det minder mig om København i 50 érne. Solidt og umondænt. Borgerligt, men langtfra højborgerligt. Folkeligt, men ikke vulgært. Tæt på centrum og alligevel ikke. Indbegrebet af hverdag, fred og ingen fare. Jeg holder også mest af hverdage. Jeg har ikke haft tilknytning før nu, hvor en ven er flyttet dertil. Næppe nogen turistmagnet og alligevel kom Van Morrison forbi engang og slog sig ned. Søren Ulrik Thomsen elsker Van the Man, så han kan jo ikke være helt tosset, Morrison. Det er han heller ikke. Efter hvad jeg har hørt, bor han nu inkognito i Nordjylland. Vanlose Stairway, en trappe fra S-stationen i Jernbane Allé til himlen over København:

»Dit svin«
"Titta så Malmö ser ut, det är ditt och dina slöjors fel hela skiten Önskar fler nationalhjältar från Serbien fanns i Sverige, så det blev städat" //Sune

Hadepost til Mona Sahlin, læst op af hende i P 1 Sommarpratare som eksempel på de mange trusler hun modtager. (3 august, 85 minutter). (SE også "Tre af fire politikere truede" - når svenskere hader går de til makronerne)
Sahlin er sjældent vammel og sentimental i dette program. Der er intet ved hende der ikke virker maskinelt og kunstigt. Hun lyder som stemmen på min ny mobiltelefon, der nu kan læse SMSér op. Softwaren hedder "Nokia-Mette", idet den nok associerer til Søren og Mette bøgerne, et flerbindsværk for yngre litterater og ældre med et ungdommeligt sind. Jeg noterer mig, at Sahlin mener 9/11 fandt sted som "et angreb også imod miltære indgreb i mange lande langt borte fra USA". Betryggende informationsniveau for en kommende svensk statsminister ! For statsminister, det blir´hun jo, på afbud fra blandt mange andre, Anna Lindh. Hvad hun siger om Lindh, er for vammelt til at gengive her.
Så er der mere ufortrødent "go" i storhyleren Mette Frederiksen på dansk P 1, men da var jeg slidt ned af P 1 lytning. Friskere kræfter må tage over.

»Det är svårt att tycka synd om domaren«
som blev overfaldet af AFA for at afvise irakere. Svensk-Libanesisk kolumnist forsvarer overfaldet.

Peter Thorup død, 58 år
Usædvanlig guitarist. Jeg hørte ham første gang med Beeeaters i Soho på Bakken i 1967. (Foto: Thorup m. Big Band, Kongens Have sommeren 2006, ©Snaphanen)

Peter Thorup var til bluesrock og en af de få danske guitarister, som har gjort sig gældende i udlandet. Det skete, da han i slutningen af 60'erne forlod gruppen Beefeaters for at arbej­de sammen med Alexis Korner, som var manden bag The Rolling Stones.Beeeaters.dk

Kirken bør blande sig udenom
BIGAMI: Det er imod demokratiets forudsætninger om politisk ligeværdighed og lighed for loven, når man argumenterer religiøst som i sagen om den irakiske tolk og hans to koner
Lene Kattrup
EN DEL KRISTNE teologer har meldt ud, at de synes, at den irakiske tolk skal have lov at leve her i landet med sine to koner. Så vidt jeg kan se, argumenterer de religiøst. Når man argumenterer religiøst i politik, er man ikke bedre end de imamer, som vi har travlt med at kritisere for at blande religion ind i politik.
Biskop Karsten Nissen siger, at da tolken ikke ønsker eller søger at blive kristen, bør han have lov til her i landet at leve med sine to koner. Det synes jeg er opsigtsvækkende. Han argumenter jo for, at samfundet skal acceptere, at loven ikke skal overholdes på grund af mandens religiøse tilhørsforhold. Her i Danmark har vi, som i andre vestlige sekulære demokratier, lighed for loven, så der ikke kan gøres forskel på grund af personers religiøse tilhørsforhold. Polygami er forbudt efter dansk lov, sådan er det, og det gælder for alle uanset religion. Sådan bør det fortsætte med at være, hvis vi tager demokratiet alvorligt. [..]

Når man i et sekulært demokrati argumenterer religiøst, er det imod demokratiets grundlæggende forudsætninger om politisk ligeværdighed og lighed for loven. Lovene skal være menneskeskabte, rationelt begrundet og vedtaget efter en fri debat i samfundet, hvor alle kan deltage. Religiøse argumenter er som gift for demokratiet, blandt andet fordi ateister udelukkes og/eller begrænses i debatten, når de religiøst argumenterende ophøje deres argumenter til noget særligt og gør deres religionsfortolkning til noget, de kan bruge politisk.

Når vi ser tilbage på Europas historie, har udviklingen været præget af et vigtigt opgør med disse misbrug af religion til at give politisk magt. Fristelsen har altid været stor, for når man kan henvise til en religion, er det som at trække en ruder es ud af ærmet; det kan forsøges brugt til at trumfe og overgå andre. Når man diskuterer med logiske, rationelle argumenter er alle personer principielt stillet lige, og man kan ikke give sine ord særlig vægt og iklæde sig en særlig legitimitet ved at henvise til sin religion eller en særlig religiøs sagkyndighed og ekspertise. Det er som at snyde i sport, hvis man i et sekulært demokratisk samfund bruger religiøse argumenter politisk. Vi må bede alle disse teologiske eksperter om at aflægge sig deres religiøse argumenter og i stedet argumentere rationelt på lige fod og vilkår med andre, når det er en politisk eller juridisk debat, det drejer sig om.KRISTENDOMMEN er nok den religion, der er sværest at bruge politisk. Derfor forstår jeg ikke, at de tre som kristne sagkyndige forsøger dette. I det kristne budskab og i Jesu forkyndelse går det som en rød tråd, at man ikke kan bruge kristendommen som politisk argument. Martin Luther påviste, at de romerske magthavere havde mishandlet og misbrugt indholdet i Det Nye Testamente til at legitimere og give dem deres politiske magt. Han fik afklædt dette magtmisbrug. Luther lykkedes med det og med reformationen ved simpelthen at søge tilbage til selve ordet i Det Nye Testamente, som skal voldtages for at kunne bruges politisk. Ikke alle religioner står i denne situation.

Hvis vores teologiske sagkyndige ønsker at påvirke den politiske beslutningsproces her i landet, bør de i deres anerkendelse af, at vi har et sekulært vestligt demokrati med lighed for loven, forstå, at vi ikke kan acceptere deres religiøse argumenter i den politiske debat. De bør tage den religiøse kappe af, når de blander sig i det politiske, så de argumenterer på samme vilkår og niveau som alle andre. De bør sige ligeud, hvis de synes, Folketinget skal indføre en ny lov om flerkoneri og fremkomme med en almindelig rationel begrundelse for forslaget.

De bør herunder forholde sig til, om de eventuelt også synes, kvinder skal kunne gifte sig med flere mænd, samt om hvorfor de finder, der ikke skal være lighed for loven, hvis de mener, der skal kunne gøres forskel på mand og kvinde eller på lovens forvaltning afhængig af religiøst tilhørsforhold. Dette er mod demokratiets krav om politisk ligeværdighed og lighed for loven, mod anden dansk lovgivning og FN-konventionerne, så vi skal have en grundig argumentation.

»Morituri te salutant«
Gud er død. Nationalstaten sejler i kano på Styx. Konventionerne befaler og hersker. Og de er komplet ligeglade med Sverige. Landet er uden egentlige ledere. Politikerne er større fatalister end sumparabere i en sandstorm. De er kyllinger på et transportbånd. Lad verden smide i hovedet på dem hvad den vil. Come what may - 700 asylsøgere - om ugen. Sverige er stort - men det indre Sverige, følelsen Sverige, er den stor nok og hvor længe vil den endnu leve?
Bedömningarna från tidigare prognos kvarstår vad gäller den aktuella asyltrenden. Det finns i dag inget som tyder på någon markant minskning av antalet asylsökande till Sverige.
Det skriver Migrationsverket i den senaste verksamhets- och utgiftsprognosen som på torsdagen den 2 augusti lämnades till regeringen. Verket bedömer att antalet asylsökande i Sverige de närmaste tre åren kommer att ligga i det intervall som tidigare förutsetts, det vill säga mellan 30 .000 och 40. 000. Antalet asylsökande från Irak antas inte öka ytterligare. (I år väntas antalet sökande från Irak bli cirka 20. 000.) Följdinvandringen av anhöriga (26. 668 - 2006) väntas också vara i stort sett oförändrad i förhållande till de prognoser som verket tidigare lämnat i år. Sverige är en av de största mottagarländerna av asylsökande i Europa. Under första halvåret 2007, tog Sverige emot 17. 646 nya asylsökande.Under 2006 fick 86. 436 personer uppehållstillstånd, en ökning jämfört med 2005, då motsvarande siffra var 62 .463.
Små förändringar i ny prognos (klik!)

læs også idag Ulf Pettersons: Alla måste få tala om invandringen

Robert Spencer - talen CAIR ville stoppe
via Hodja

View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net