Nationalister ?
kom til Tyrkiet, min far ! Man skal nok være glad for at journalisten ikke kender til de vikinger der nåede frem til Sortehavet via Novgorod. Fra Weekendavisen:
"Faced with Radical Islam, Europe Is in Danger of Decay"
-"When I was a child in Somalia, under the tree where she braided, my grandmother told us stories and asked us questions, in order to know if we had understood the concept: being able to recognize the enemy, in particular. She told me: “It’s a very useful instinct. If you don’t know what you have to fear, you will not survive.” And when she caught me in flagrante delicto of incomprehension, she called me doqon! This word means two things: being foolish and naïve. We said, in Somalia: “Stupid like a date palm tree!” Dates from that tree are treasures, and the one who loses them is an imbecile.
- No, Europe is not traumatized by Islam, but she is like a date palm tree which despoils itself, foolish and naïve. Things fall. She remains inert. Worse, she gives freedom to the enemies of freedom. At the heart of your beautiful West, it is the right-thinking people with a socializing tendency who do this the most, in the spirit of pacifism, voluntary blindness and conformism, when confronted with the rise of fundamentalism, when confronted with the aggressiveness of radicals, when confronted with the dangers of communitarianism. Stupid. Like the data palm tree. Please: don’t be doqon."
Ayaan Hirsi Ali, American Enterprise Institute
Invandringspolitikens kaos och sammanbrott
Uppriktigt säger jag : jag bryr mig inte ett dugg om invandringen till Sverige; blott tre krav har jag : sköt dig, betala för dig och ligg inte samhället till last; detta gäller alla, svenskar och nytillkomna.
Jag måste markera detta inledningsvis annars kanske jag anses som xenofob, främlingsfientlig, aggressiv, reaktionär och kanske, innerst inne, en liten potentiell kryptonazist. I Sverige är debatt-taket satt så lågt att det närmast motsvarar utrymmet under en byrå......................................
Kurt Lundgren indtager et mellemstandpunkt, hvilket nok er nemmere på Øland med Kalmarsund mellem sig og de værste excesser.
Kunstnere II
foto © Snaphanen
Her er et område jeg har lidt mere erfaring med, end med det meste. Jeg har dannet mig en tommelfingerregel: jo bedre kunstner, desto mindre specifik politik, provokation, happening og andre udenomsværker, der oftest kræver medvirken af journalister.
- I denne weekend er det Galdshiøt og Kempinski - ikke deres meninger, for dem er jeg ligeglad med, de kan trækkes i en automat hvorsomhelst, og det bliver de sandelig også.
- Men deres kunst ? Skulle de hellere have skrevet en kronik ? Er ti muslimske kvinder malet på masonit efter fotografier, god kunst ? Interessant ? Godt lavet ? Godt tænkt og artikuleret ? (klik foto og se nærmere efter.)
- Smag og behag. Idag er alt kunst, som påstår sig at være det. Jeg er til en mere konkret definition: Kunst kommer af "kunnen", så sandt som kunstnere er efterkommere af håndværkere. Er det godt håndværk ? Kunst er desuden en erkendelsesproces der er materialiseret. Er de ti masonitdamer en stræben efter erkendelse ?
- Og bortset fra det. Har Kempinskis happening noget med Sapphos møde at gøre, et møde med temaet "danske mediers behandling af islam" ?
- Sætter det "noget igang" at se et foto af Jesper Langballe og Kempinskis damer? Skriv gerne. Brix, Hedegaard og Krarup passerede dem også. Ja, sågar den gode gamle katolik, Erling Tiedemann.
- Deltagere i panelet var foruden ordstyrer Jannich Kofoed (DR) og Helle Merete Brix : Erik Holstein, Altinget, Olaf Hergel, Politiken, Mette Davidsen, DR2, og Fred Jacobsen, Dansk Journalistforbund. Mere om det senere.
- Lige nu afventer vi kunstner Galdshiøt´s Kristusfigur. Ikke hans meninger om Bush og prævention indenfor katolicismen. Måske han har noget tilfælles med Jeanne Kempinski. Og nej, der kommer rigtignok ikke mange muslimske kvinder i Trykkefrihedsselskabet, men der er ingen der forhindrer dem eller andre i at komme. Der er så mange steder, de ikke kommer. Det er netop problemet.Kempinski var der heller ikke, bortset fra for at fjerne kunstværket ved 21- tiden.
Islamkritikere siger nej til tørklædehappening
KUNST. Kvinders stilling inden for islam diskuteres ofte, uden at muslimske kvinder er til stede, mener billedkunstneren Jeanne Kempinski.
Hun afviser at kommentere formålet med sin happening: »Jeg blander mig i debatten med mine billeder i stedet for ord, og jeg har gerne villet bringe mine kvinder ud i et miljø, hvor der normalt ikke er mange med tørklæde. Mit formål er at sætte noget i gang hos den, der betragter dem, men det kan jo være helt individuelt, hvad det giver af tanker,« siger Kempinski, der har fået tilladelse fra politiet.
Formanden for Trykkefrihedsselskabet Lars Hedegaard afviser, at han sagde nej til, at figurerne blev stillet op ved Trykkefrihedsselskabets møde på Christiansborg på grund af frygt for reaktionen: »Men vi ville også godt kunne låne lokalerne en anden gang, og vi synes i og for sig ikke, at figurerne havde noget med emnet for debatten at gøre.«
Kempinski har malet billederne efter foto af rigtige kvinder. Det er ikke et tilfældigt motivvalg, erkender hun: »Det er en gruppe kvinder i Danmark, som man ikke har taget ordentligt stilling til. Det håber jeg nogen vil gøre med mine figurer .«
(Berlingske Tidende, 30 november)
Vikingerne kommer
Af Mehmet Ümit Necef, Lektor, ph.d., Syddansk Universitet
Forholdet mellem danskere og tyrkiske og andre muslimske indvandrere bliver en gang imellem gjort til en brik i tyrkisk inden- og udenrigspolitik.
Nationalistisk indstillede tyrkiske journalister bruger reelle eller påståede krænkelser af tyrkernes og muslimernes rettigheder i Danmark og danskernes påståede racisme som endnu et argument for, at Tyrkiet bør holde sig uden for EU. Og på det sidste har de skærpet tonen.
To eksempler: Det tyrkiske dagblad Hürriyet skrev i november om en episode i Kastrup Lufthavn mellem en tyrkisk minister og en politibetjent, der ville visitere ham:
»Da vikingernes efterkommere ønskede at visitere ministeren Babacan, opstod der endnu en krise mellem Danmark og Tyrkiet. Efter at en vikinge-kopi af en grænsepolitibetjent ville kropsvisitere minister Babacan, sagde ministeren i protest, ’Det vil jeg ikke finde mig i. Vi vender tilbage til Tyrkiet’. (...) De danske myndigheder, som er efterkommere af de barbariske vikinger, der udgød megen blod i Nordeuropa, har med deres opførsel ikke noget at lade deres forfædre høre.«
- Avisens korrespondent oplyser under overskriften »Det barbariske folkeslag« sine læsere om, hvem disse vikinger nu er: »Vikingerne var et krigerisk folkeslag (...) de var barbariske (...) og de var frygtindgydende«.
Andet eksempel. I juli stod der i samme blad: »Dansk avis: Tyrkerne trænger til en gang tæv«. Artiklens første sætning var: »Den danske presse, der havde provokeret hele verdens muslimer ved at trykke tegningerne af profeten Mohammed, har skrevet, at ’sauna-diplomatiet’ ikke er nok for at undgå en krise i forholdet mellem Tyrkiet og EU, men der skal også bankes med en ’kølle’.«
- I den første artikel bliver en mindre sag mellem en minister og en politibetjent blæst op til danskernes genetisk bestemte barbarisme og racisme. Den anden artikel krævede en kortere undersøgelse, som viste at den omtalte danske avis var dagbladet Information, og at Hürriyets korrespondent fordrejede Informations ellers temmelig tyrkervenlige artikel.
- Det er langtfra alle aviser, der udstiller åbenlys racisme, for eksempel ikke Sabah, Zaman og Milliyet, men Hürriyet er ikke en hvilken som helst avis. Den er Tyrkiets største avis, og dens redaktionelle linje ligger tæt op ad landets militær og de stærkeste dele af erhvervslivet.
Englænderne er bange
helt forventeligt. Man forestiller sig stemningen i København eller Århus efter et "vellykket" terror-angreb. Mere skal der ikke til at rippe multikulturalisterne for den sidste trevl de har på kroppen. Man kan formentlig godt forberede sig mentalt på at skulle leve i den stemning. At DN mener angsten er ubegrundet, skal fedt hjælpe:
"Efter bombdåden i London förra året har attityden mot muslimer hårdnat i Storbritannien. Eman Penny och Faisal Hanjra är två unga britter som känner obehag och som ofta möts av hatiska blickar och kommentarer.
- Klimatet är värre än någonsin. Före attackerna mot USA den 11 september möttes man bara av den vanliga stereotypa bilden, som att folk brukade tala extra långsamt till mig. Efteråt, och efter terrordåden mot London, har folk helt enkelt fått nog av muslimer. Många ser oss som farliga, som fundamentalister. Det var bättre tidigare, när man bara togs för dum, säger Eman Penny."
Kunstnere I
Jens Galdschiøt kalder sig "billedhugger". Det har han lov til. Titlen er ikke patenteret og mønsterbeskyttet. Han har også lov at "være irriteret" på Bush og på pavens præventionspolitik. Domprovst Gadegaard og menighedsrådsmelem Fledelius har lov at mene, at skulpturen "I Guds navn" er "vedkommende og relevant". Alle har lov til at mene hvad som helst, det er jo hele idéen.
- Jeg har også lov at mene, at han er en fiduskunstner, hvis største talent synes at være at komme i avisen. Se bronzepigen nærmere efter!
Den skal rundt i verden. Tag den ikke til Sverige, "metall-stölder" for millioner er på højeste mode.
Til Berlinske siger billedhuggeren:
Blev du lidt misundelig over Muhammed-tegningernes »succes«?
»De var noget bavl. Hvis de så havde handlet om stening af kvinder eller fjernelse af klitoris. Ting skal handle om noget ordentligt,« siger kunstneren.
»For mig handler kunst om noget at snakke om. Om at sætte globale diskussioner i gang. Om det smukke, kvinder f. eks., og om det, der irriterer én. Paven og Bush.« ( "Så kan paven og Bush bide spids på dén") (fotos © Snaphanen)
på den anden side af Domkirken står Jean Arp´s "Skålfrugt". Indkøbt af Svend Wiig Hansen i Paris til Universitets 800-års jubilæum i 1979. Andre tider, andre kunstnere.- Jeg har også lov at mene, at han er en fiduskunstner, hvis største talent synes at være at komme i avisen. Se bronzepigen nærmere efter!
Den skal rundt i verden. Tag den ikke til Sverige, "metall-stölder" for millioner er på højeste mode.
Til Berlinske siger billedhuggeren:
Blev du lidt misundelig over Muhammed-tegningernes »succes«?
»De var noget bavl. Hvis de så havde handlet om stening af kvinder eller fjernelse af klitoris. Ting skal handle om noget ordentligt,« siger kunstneren.
»For mig handler kunst om noget at snakke om. Om at sætte globale diskussioner i gang. Om det smukke, kvinder f. eks., og om det, der irriterer én. Paven og Bush.« ( "Så kan paven og Bush bide spids på dén") (fotos © Snaphanen)
"Faced with Radical Islam, Europe Is in Danger of Decay"
-"When I was a child in Somalia, under the tree where she braided, my grandmother told us stories and asked us questions, in order to know if we had understood the concept: being able to recognize the enemy, in particular. She told me: “It’s a very useful instinct. If you don’t know what you have to fear, you will not survive.” And when she caught me in flagrante delicto of incomprehension, she called me doqon! This word means two things: being foolish and naïve. We said, in Somalia: “Stupid like a date palm tree!” Dates from that tree are treasures, and the one who loses them is an imbecile.
- No, Europe is not traumatized by Islam, but she is like a date palm tree which despoils itself, foolish and naïve. Things fall. She remains inert. Worse, she gives freedom to the enemies of freedom. At the heart of your beautiful West, it is the right-thinking people with a socializing tendency who do this the most, in the spirit of pacifism, voluntary blindness and conformism, when confronted with the rise of fundamentalism, when confronted with the aggressiveness of radicals, when confronted with the dangers of communitarianism. Stupid. Like the data palm tree. Please: don’t be doqon."
Ayaan Hirsi Ali, American Enterprise Institute
Invandringspolitikens kaos och sammanbrott
Uppriktigt säger jag : jag bryr mig inte ett dugg om invandringen till Sverige; blott tre krav har jag : sköt dig, betala för dig och ligg inte samhället till last; detta gäller alla, svenskar och nytillkomna.
Jag måste markera detta inledningsvis annars kanske jag anses som xenofob, främlingsfientlig, aggressiv, reaktionär och kanske, innerst inne, en liten potentiell kryptonazist. I Sverige är debatt-taket satt så lågt att det närmast motsvarar utrymmet under en byrå......................................
Kurt Lundgren indtager et mellemstandpunkt, hvilket nok er nemmere på Øland med Kalmarsund mellem sig og de værste excesser.
Kunstnere II
foto © Snaphanen
Her er et område jeg har lidt mere erfaring med, end med det meste. Jeg har dannet mig en tommelfingerregel: jo bedre kunstner, desto mindre specifik politik, provokation, happening og andre udenomsværker, der oftest kræver medvirken af journalister.
- I denne weekend er det Galdshiøt og Kempinski - ikke deres meninger, for dem er jeg ligeglad med, de kan trækkes i en automat hvorsomhelst, og det bliver de sandelig også.
- Men deres kunst ? Skulle de hellere have skrevet en kronik ? Er ti muslimske kvinder malet på masonit efter fotografier, god kunst ? Interessant ? Godt lavet ? Godt tænkt og artikuleret ? (klik foto og se nærmere efter.)
- Smag og behag. Idag er alt kunst, som påstår sig at være det. Jeg er til en mere konkret definition: Kunst kommer af "kunnen", så sandt som kunstnere er efterkommere af håndværkere. Er det godt håndværk ? Kunst er desuden en erkendelsesproces der er materialiseret. Er de ti masonitdamer en stræben efter erkendelse ?
- Og bortset fra det. Har Kempinskis happening noget med Sapphos møde at gøre, et møde med temaet "danske mediers behandling af islam" ?
- Sætter det "noget igang" at se et foto af Jesper Langballe og Kempinskis damer? Skriv gerne. Brix, Hedegaard og Krarup passerede dem også. Ja, sågar den gode gamle katolik, Erling Tiedemann.
- Deltagere i panelet var foruden ordstyrer Jannich Kofoed (DR) og Helle Merete Brix : Erik Holstein, Altinget, Olaf Hergel, Politiken, Mette Davidsen, DR2, og Fred Jacobsen, Dansk Journalistforbund. Mere om det senere.
- Lige nu afventer vi kunstner Galdshiøt´s Kristusfigur. Ikke hans meninger om Bush og prævention indenfor katolicismen. Måske han har noget tilfælles med Jeanne Kempinski. Og nej, der kommer rigtignok ikke mange muslimske kvinder i Trykkefrihedsselskabet, men der er ingen der forhindrer dem eller andre i at komme. Der er så mange steder, de ikke kommer. Det er netop problemet.Kempinski var der heller ikke, bortset fra for at fjerne kunstværket ved 21- tiden.
Islamkritikere siger nej til tørklædehappening
KUNST. Kvinders stilling inden for islam diskuteres ofte, uden at muslimske kvinder er til stede, mener billedkunstneren Jeanne Kempinski.
Hun afviser at kommentere formålet med sin happening: »Jeg blander mig i debatten med mine billeder i stedet for ord, og jeg har gerne villet bringe mine kvinder ud i et miljø, hvor der normalt ikke er mange med tørklæde. Mit formål er at sætte noget i gang hos den, der betragter dem, men det kan jo være helt individuelt, hvad det giver af tanker,« siger Kempinski, der har fået tilladelse fra politiet.
Formanden for Trykkefrihedsselskabet Lars Hedegaard afviser, at han sagde nej til, at figurerne blev stillet op ved Trykkefrihedsselskabets møde på Christiansborg på grund af frygt for reaktionen: »Men vi ville også godt kunne låne lokalerne en anden gang, og vi synes i og for sig ikke, at figurerne havde noget med emnet for debatten at gøre.«
Kempinski har malet billederne efter foto af rigtige kvinder. Det er ikke et tilfældigt motivvalg, erkender hun: »Det er en gruppe kvinder i Danmark, som man ikke har taget ordentligt stilling til. Det håber jeg nogen vil gøre med mine figurer .«
(Berlingske Tidende, 30 november)
<< Home