(Sosse) frit TV ?
Ganske bemærkelsesværdigt at en public service kanal som SVT, føler behov for at markedsføre sig for ukendte millionbeløb i andre medier . Og profilere sig i forhold til russisk og italiensk TV. Hvordan mon det nu kan være ?
http://www.journalisten.se/a.aspx?article_id=9011
SVT annonserar för miljoner
För första gången någonsin satsar Sveriges Television stort på opinionsannonsering i dagspressen. Med annonsuppslag i 28 av Sveriges största tidningar vill SVT nå fem miljoner läsare och informera om kampanjen ”Fri Television”.
- Vi vill befästa att vi menar allvar med vår kampanj. Och då kan det vara viktigt att förekomma även i andra medier än vårt eget. Vi vill ju att alla ska kunna ta del av vårt budskap, säger SVTs informationsdirektör Helga Baagøe.
Tidigare har SVT bara gjort reklam i andra medier i samband med enstaka programsatsningar, men nu gör företaget en storsatsning på att nå ut med sitt budskap om värdet av public service-TV.
Blir det fler annonser?
- Nej, det har vi inte planerat för, säger Helga Baagøe.
Annonseringen kostar SVT miljonbelopp, men exakt hur många miljoner vill inte Helga Baagøe gå in på.
- Vi har som princip att aldrig avslöja enskilda avtal. Men jag kan väl säga att vi fått rimliga rabatter.
Men är det inte rimligt att licensbetalarna får veta vad den här satsningen kostat?
- Jag tror inte att det är en avgörande fråga för TV-publiken, vad vi har betalat för en annons. Däremot är det viktigt att de får klart för sig vad som är skillnaden mellan public service-TV och kommersiell TV. (!)
Helga Baagøe säger dock att hon inser att satsningen kan uppfattas som kontroversiell.
- Jag är beredd att få frågor om det här. Det finns de som tycker att alla våra pengar ska läggas på att göra program. Men att vi lägger pengar på marknadsföringsinsatser är ju inget nytt.
Se SVT´s selvfede reklamefilm:
http://svt.se/content/1/c6/37/98/91/frameset.html
http://www.journalisten.se/a.aspx?article_id=9011
SVT annonserar för miljoner
För första gången någonsin satsar Sveriges Television stort på opinionsannonsering i dagspressen. Med annonsuppslag i 28 av Sveriges största tidningar vill SVT nå fem miljoner läsare och informera om kampanjen ”Fri Television”.
- Vi vill befästa att vi menar allvar med vår kampanj. Och då kan det vara viktigt att förekomma även i andra medier än vårt eget. Vi vill ju att alla ska kunna ta del av vårt budskap, säger SVTs informationsdirektör Helga Baagøe.
Tidigare har SVT bara gjort reklam i andra medier i samband med enstaka programsatsningar, men nu gör företaget en storsatsning på att nå ut med sitt budskap om värdet av public service-TV.
Blir det fler annonser?
- Nej, det har vi inte planerat för, säger Helga Baagøe.
Annonseringen kostar SVT miljonbelopp, men exakt hur många miljoner vill inte Helga Baagøe gå in på.
- Vi har som princip att aldrig avslöja enskilda avtal. Men jag kan väl säga att vi fått rimliga rabatter.
Men är det inte rimligt att licensbetalarna får veta vad den här satsningen kostat?
- Jag tror inte att det är en avgörande fråga för TV-publiken, vad vi har betalat för en annons. Däremot är det viktigt att de får klart för sig vad som är skillnaden mellan public service-TV och kommersiell TV. (!)
Helga Baagøe säger dock att hon inser att satsningen kan uppfattas som kontroversiell.
- Jag är beredd att få frågor om det här. Det finns de som tycker att alla våra pengar ska läggas på att göra program. Men att vi lägger pengar på marknadsföringsinsatser är ju inget nytt.
Se SVT´s selvfede reklamefilm:
http://svt.se/content/1/c6/37/98/91/frameset.html
<< Home