onsdag, september 14, 2005

Lille gnist - stor brand

Det er ikke sjovt at være blandt de sidste svenske i et kvarter, der endnu ikke er jaget ud af indvandrernes chikane, sexisme og egentlige racisme. Hun og hendes familie har næppe nogen fremtid i området. Kommende flygtninge i eget land. Og Riksdagspolitikerne ? Jeg har ikke hørt noget der antyder at disse optøjer overhovedet har fundet sted.
"Jag vil ikke kaldes luder"

Flickan i Ronna berättar för Metro hur upploppet startade och omskotten mot polishuset.
I GÅR skrevs Annika ut från sjukhuset.- Det var ingen chokladbit de kastade i mitt huvud. Det kändes somett hårt slag, säger hon, två dagar efter misshandeln och hoten som startadeupploppet i Ronna i Södertälje.Hon är arg när hon kontaktar Metro.
- Grabbarna i Ronna ljuger när de säger att polisen överreagerade.Gänget slog mig, sparkade min kompis och skrek att vi var horor. Jag tycker inte att man ska behöva bli kallad hora för att man är tjej och svensk!Annika är 17 år och bor med sin mamma och pappa i en stadsdel nära Ronna.
- Eftersom affären var stängd gick jag och min kompis till jourlivsi Ronna. Det stod minst 30 personer utanför butiken. När jag gick in skrekde "hora" och när jag kom ut kände jag ett hårt slag i nacken.Hon blev rädd och började gråta.- Men jag ville inte gå därifrån - för de ska inte få behandlatjejer hur som helst. Därför ringde jag min pappa i stället.
Annikas pappa kom till Ronna, möttes av hot och ringde polisen.- När polisen kom skrek killarna "Vad fan gör ni här?". En litenkille sparkade min kompis på benet och cyklade rakt mot en polis, som togtag i honom. Då skrek han och slog mot polisen. När de satte på honom handfängsel började alla andra skrika, säger Annika.
"Så rädd att jag skakade"
Under förhöret i polishuset var det någon som sköt skarpt medautomatvapen genom ett fönster.- Jag var så rädd att jag skakade, säger Annika.De närmaste nätterna ska hon bo i skyddat boende och hon döljer sittblonda hår under en halsduk för att inte bli igenkänd.
- Polisen säger att skottlossningen inte var riktad mot mig, utanmot dem. Men jag inser att kan de skjuta mot en polisstation så kan deskjuta mot mig också. Utan tvekan kan de göra det.Vad tycker du att man ska göra för att få stopp på problemen?-
Gå ut i skolorna och prata om det.
Det är väldigt vanligt atttjejer blir kallade "hora" i Ronna. De som säger det vill få andra att lydaoch inte säga emot. De förstår inte att respekt måste vara ömsesidig.
Varför tror du att de gav sig på dig i söndags? - För att jag är svensk. De skriker ofta saker till svenska tjejer. Dessutom har jagpolisanmält två killar förut. De tog mig mellan benen och höll mitt huvudunder vatten på badhuset. Det här var inte samma killar men de flesta känner varandra här.De säger att du kallade dem "jävla turkar" eller "svartskallar".
- Det gjorde jag, men det var efter att jag hade blivit slagen. Jag var rädd, arg och chockad. Fotnot: Annika är ett fingerat namn.
http://www.metro.se/content/acrobat/riks/SERIK_20050914_A_Metro.pdf
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=692537'

Strudse-taktikken - en politik med begrænset holdbarhed:

Strutsmentalitet ökar klyftorna
Ulrika By
I syrianskt svartskalleland trippar svennehoran på tå. Där har barnen, flickorna, kvinnorna och de unga männen en grym balansgång att gå. Eller? Händelserna i Ronna har återigen satt ljuset på ett av vårt samhälles viktigaste dilemman.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=462306&previousRenderType=6

Hijab pigernes tårer
Hijab-jentenes tårer( 09.09.2005)
– Jenter som velger å kaste skautet, blir sett på som horer. Foreldre er redde for at de skal bli som norske jenter – ikke langt unna horer, mener Høyres Samira Munir.
Samira Munir er troende muslim, bystyrerepresentant for Oslo Høyre – og en forkjemper for kvinners likeverd i de norske innvandrermiljøene. Det er verken hennes religion eller partitilknytning som fører til at hun mottar daglige drapstrusler.

Steinar Lem møter Samira Munir
Ifølge noen forskere kan Frankrike om 25 år ha et flertall med muslimsk bakgrunn. Oslo kommer til å få det. Hva da med integreringen?
– Vi må lykkes med integreringen. Det må ikke bli slik at muslimer stemmer på muslimer.

http://www.folkevett.no/index.php?artikkelid=1243&back=1


Kjærsgaard som statsminister ?
man skal jo aldrig sige aldrig med dem, men er talentmassen bred nok i partiet? Hvad DF behøver , er nogle flere akademikere der ikke bare stemmer på dem, men også melder sig ind og tegner partiet. "Bodega-segmentet", som en tidligere ansat i statsministeriet hovent kaldte DF vælgere, er ikke stemmegrundlag nok.
Pia Kjærsgaard vil være statsminister
»Vores masterplan er at blive det førende regeringsparti i Danmark«, siger lederen af Dansk Folkeparti, Pia Kjærsgaard. Og hun går selv efter statsministerposten.
Danmarks kommende statsminister? Dét mener Pia Kjærsgaard selv. -
Ti år efter at Pia Kjærsgaard stiftede Dansk Folkeparti på ruinerne af Fremskridtspartiet, løfter hun nu for første gang sløret for projektets endemål: Dansk Folkeparti skal være regeringsførende parti, og Pia Kjærsgaard skal være statsminister.»Vores masterplan er at blive det førende regeringsparti i Danmark«, siger lederen af Dansk Folkeparti.

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=397011
'5,000 suicide bombers in Germany'
Guenther Beckstein told an online newspaper he believed up to 5,000 potential suicide attackers were in Germany.
-- Germany is home to between 3,000 and 5,000 potential Islamic suicide attackers, a senior security official touted as the country's next interior minister has been quoted as saying.

http://www.cnn.com/2005/WORLD/europe/09/12/germany.suicide.bombers.ap

View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net