lørdag, marts 11, 2006

Det religiøse gen ?

er noget som præster og andre "spirituelt" anlagte mennesker, mener vi alle har. Det skal bare "aktiveres".
Det passer ikke ! Telologiprofessoren i dette interessante program om Bibelens lange tilblivelseshistorie, citerer Jürgen Habermas og tilslutter sig: Trods ivrige forsøg, er han aldrig blevet troende.
Jeg tilslutter mig også. Ikke engang en lille uskyldig barnetro, kunne skolens ret intensive "bibelshistorie" give mig. Jeg er født som et forhærdet tidselgemyt, noget sikkert andre her kender fra egen erfaring. Jeg betragter det som et civillisatorisk tilbageskridt, at luften myldrer med religion for tiden. Fogh har fuldkommen ret. Kvæl det i fødslen og bed mig ikke om at "respektere" det. En ægtefølt afsmag må kunne få luft, uden at EU*, blasfemiparagraffen eller Birthe Rønn-Hornbech skal i aktion.
Så jeg er ikke ret nervøs for at Bertel Haarder vil gøre folkeskolen "forkyndende". Folk uden anlæg er udenfor læreres, guders og præsters rækkevidde. Alt andet er falsk reklame og praleri.

Som ekspert i Det Nye Testamente kender professor Per Bilde fra det Teologiske fakultet på Aarhus Universitet Bibelen i detaljer og sætter stor pris på det enestående værk.
Men mange års intens bibellæsning har ikke gjort ham troende.
Per Bilde fortæller om sin videnskabelige tilgang til Det Nye Testamente og om, hvorfor han ikke selv er troende, men alligevel elsker de nytestamentlige fortællinger.

http://www.dr.dk/P1/menneskerogtro/udsendelser/2006/03/06102924.htm
*EU: 'Weed out textbooks offensive to Muslims'
http://telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2006/02/16/wtort116.xml

Bluitgen formand
i den forening der ikke ville udsende en støtte-erklæring for ham. Pikant!
Kåre Bluitgen er blevet valgt som formand for styrelse i Dansk Forfatterforening. Bluitgen er manden bag bogen om Muhammed, som ingen ville illustrere.
Der var ikke rigtig andre der gad, så han havde ikke nogen modstandere ved generalralforsamlingen i går.Den omstridte forfatter, der ikke kunne få sin bog om Muhammed illustreret, Kåre Bluitgen, er blevet valgt som formand for gruppen af forfattere af skønlitteratur for børn og unge (BU-gruppen) i Dansk Forfatterforening.

www.politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=442855

Sværvægtere

Vi må lige ha navnene med. Regeringen er uden tvivl rystet i sin grundvold. Hvorfor er ikke alle ægtefæller med, så var der over 20 bag kravet ?

DEN DANSKE STATSMINISTER MÅ GÅ AF
13 humanister med forskellig politisk, religiøs og areligiøs baggrund mener, at Anders Fogh Rasmussen må gå af som konsekvens af hans vildledning af den danske befolkning og håndtering af krisen i kølvandet på Muhammed-karikaturerne:

Egon Clausen, Bjørn Elmquist, Carsten Fenger-Grøn, Malene Grøndahl, Herluf Hansen, Jacob Holdt, Claes Hvidbak, Rune Engelbreth Larsen, Flemming Chr. Nielsen, Jytte Rex, Peter Johannes Schjødt, Curt Sørensen, Christian Braad Thomsen

http://www.humanisme.dk/exit-fogh/index.php
Når krybben er tom.................
...bides hestene".
Nu bebrejder politiet i Malmø almenheden, at de ikke agerer politi. Hvad der er galt i Malmø er, at der er alt for få politifolk - og alt, alt for mange indvandrere. Hvis myndighederne ville gøre noget probate ved røveri-epedemien, kunne de overveje den "betingede udvisning" (gult kort), som Lene Espersen har i posen til de unge indvandrere, der fylder 3/4 dele af dommervagtens tid. Men så skader lidt civilcourage jo aldrig - selv ikke mod en kniv. Svenskerne kan ligeså godt lære at forsvare sig koporligt, nu som siden.
Polisen rasar mot flathet
Ett rån mitt bland folkvimlet på Södervärns busstation i Malmö. Men när offret försökte få hjälp vände sig alla bort, säger offret. Polisen rasar.
– Vill allmänheten ha någon ändring så får de min själ börja ingripa, säger kommissarie Willy Persson. Allmänheten är alldeles för flat, anser poliskommissarie Willy Persson.
– Ja, det måste jag säga. Speciellt som här där man vänder sig bort. Han säger att det inte bara är upp till polisen och myndig-heterna att komma till rätta med rånargängen i stan. Förra året anmäldes 905 personrån. Hittills i år ytterligare 130.
– Polisen kan inte lösa detta. Men tycker allmänheten att det är OK med så många rån som vi har, så fortsätt att titta bort då.

http://sydsvenskan.se/malmo/article146744.ece

Lovligt undskyldt.......
for ikke at gribe ind, er man nok her:
Pizzeria besköts med automatvapenFree Image Hosting at ImageShack.us
Malmö. En pizzeria i Arlöv besköts med automatvapen vid ett-tiden i natt. Skotten haglade runt gästerna men ingen skadades. De hade änglavakt, säger Malmöpolisen.
(*englevagt-usandsynligt held)

http://www.city.se/TT/TT.asp?Id=36358&pId=101
foto: DSB annonce fra 2005, hvis dobbeltbetydning vist desværre er dæmret for Statsbanerne.
Kalashnikovs er (endnu) noget udover det vanlige, der mere ser ud sådan her:
Man skjuten på Möllevångstorget
http://sydsvenskan.se/malmo/article146862.ece

Islamofob ?
synes jeg nu ikke Nordbrandt skal godtage. Med døde venner, ved han godt hvad han er bange for, og det er ikke indbildt angst (JP-kultur, lørdag)
»Jeg har altid været optaget af islam og læste tidligt Koranen, men da jeg så, hvordan islam i enhver sammenhæng spændte ben for en hvilken som helst positiv udvikling i Tyrkiet, begyndte jeg selvfølgelig at engagere mig. Venner og bekendte i Tyrkiet blev udsat for chikane og slået ihjel, fordi de skrev kritisk om islam, og samfundet blev mere og mere gennemtrængt af religion og religiøs fanatisme, der så blev udnyttet politisk. Jeg kunne ikke bare være neutral, men var nødt til at tage stilling,« siger han.
Men hvad afføder engagementet nu?

»På et tidspunkt blev folk af min egen observans, digtere og intellektuelle herhjemme, så politisk korrekte, at jeg følte, jeg måtte sige noget. Altså muslimer var så fantastiske. Man skulle bare forstå dem og være tolerante, lød det. Og så synes jeg, at jeg måtte gøre dem opmærksom på, at islam i princippet er et meget totalitært system. Og det har jeg jo til stor forargelse gentaget på det seneste. Det må man ikke sige.«

Kald mig bare islamofob

Nogle ville mene, at det, du siger, nærmer sig islamofobi?
»Fordi jeg sammenligner islam med nazisme? Hvad er der i vejen med det? Hvis man er bange for islam, så er man vel islamofob, men jeg synes, det er et kedeligt ord. -
- Jeg er da også bange for trafikken, uden at jeg behøver at være trafikofob. Jeg blander mig, fordi jeg oprigtigt mener, at mange ikke har forstået den islamiske fundamentalismes fare. Det er, som om man tror, at det drejer sig om en lille samling fanatikere, der laver terror, men det er en religiøs fanatisme, som er dybt forankret i meget store dele af verden og sidder meget fast i folkemasserne, som derfor også støtter eller i hvert fald sympatiserer med terrorismen. Og det er derfor, at de ikke går ud og demonstrerer mod bin Laden, men tværtimod synes, at det er ok.«

View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net