torsdag, marts 09, 2006

"Sig mig hvem du omgås"

Kronik: Det er nu, historien bliver skrevet
Af Lars Hedegaard, historiker og journalist, København

foto © webmaster


»Mens de fleste oppositionspolitikere har begravet sig i møder, som statsministeren burde have holdt, i semantiske diskussioner af enkelte ord i et dokument, i Arlas arabiske afsætning, i tolkningen af Kofi Annans egentlige hensigter osv., har befolkningen stillet sig et helt andet og mere grundlæggende spørgsmål: Hvem står på vores side, når det gælder om at forsvare danskerne mod ufrihed og fremmedåg?
Det kan forekomme primitivt og gammeldags for de værdirelativister og globaliseringsbegejstrede, der i grunden ikke mener, at der er noget at forsvare, men at det hele drejer sig om at åbne landet maksimalt for fremmed indflydelse. Det er ikke desto mindre sådan, folk tænker, og folkets meninger er en hård krabat i et demokrati.
Derfor er det blevet så vigtigt at finde ud af, hvem der er bukke, og hvem der er får. For nu skiller vandene, og det ry, man har fået på sig i denne situation, vil følge én resten af livet og i historiebøgerne derefter. Det ved mange af de bedst begavede kombattanter også udmærket.

Det er derfor, striden er blevet så uforsonlig. Man er nødt til at vinde, for det er vinderen, der skriver historien. Derfor bliver Politikens artikler stadigt mere desperate, og derfor går politikerne i disse dage ud og markerer sig med så klare standpunkter, at de ikke er til at misforstå.
Historien vil ikke vise ringeste sympati for de valne, som med forbehold og men'er og uld i mund har danset rundt om den varme grød.«

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3601516
den omtalte Uffe Ellemann kronik fra Daily Times:
http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=2006\02\19\story_19-2-2006_pg3_3

"Kære læger og kommende læger"
DEBAT, Ugeskr Læger 2006;168(10):1046
Birthe (Forfatteren ønsker at være anonym. Hendes fulde navn er redaktionen bekendt)
Som patient skal jeg tillade mig at blande mig i debatten:
Religiøs tro er en privatsag her i Danmark. Som patient ville jeg ikke finde på at spørge til sundhedspersonalets private opfattelse af religiøs art. Jeg vil gerne behandles af en tidligere eller nuværende iraner, tyrker, iraker, pakistaner, etc. muslim eller ikke muslim uden religiøse symboler. Det er sket flere gange.

Men, bærer personalet religiøse symboler, bringes den personlige religiøse opfattelse ud i det offentlige rum, hvad enten det drejer sig om turban, Davidsstjerne, kors, tørklæde eller religiøst skæg.
*********
Symbolerne gør mig imidlertid usikker som patient.
Det er den lille jihad, jeg sigter til, når jeg som patient ikke føler mig tryg ved at blive behandlet af en person, der på rettroende vis eller af personlig overbevisning med sit tørklæde eller fuldskæg signalerer til mig, at den pågældende kan have som ideologi at ville udrydde alle ikketroende, dvs. alle ikkemuslimer. Jeg kender ikke den pågældendes stillingtagen til føromtalte skisma.
Ved disse symboler føler jeg mig som patient omgående usikker på, om den pågældende kan have denne ideologi i hovedet og måske benytte lejligheden til at udvise mindre omhu i behandlingen af mig som ikke muslim. Jeg ved det ikke. Vil der ske mig noget, når jeg er værgeløs under narkose? Jeg føler mig usikker. Tro eller overbevisning betyder åbenbart så meget for sundhedspersonen, at symbolet skal bæres frem.

*********
Tillid er afgørende i læge-patient-forholdet. Symbolerne forhindrer, at jeg kan føle tillid.
Som rask borger betragter jeg påklædning inklusive religiøse symboler som personens egen sag. Der er det mit valg, hvor meget jeg ønsker at have med den symbolbærende person at gøre. Min eventuelle manglende tillid eller undertrykte frygt betyder mindre. Anderledes stillet er jeg derimod som patient.
Hvordan vil symbolbærende sundhedspersoner forholde sig til patienter, der undertrykker deres frygt, og som mangler tillid til sundhedspersonen?
Har patienten eller skal patienten have mulighed for at sige fra?

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pageid=33,15626951&_dad=portal&_schema=PORTAL

Den danske flagellant.....

Carsten Jensen, hvis uomtvistelige skrivetalent er degenereret til hadsk realitetsfornægtelse, har formentlig slidt selv sit Politiken publikum op med sine svovlsalver. Godt han stadig som Brögger, har carte blanche hos DN´s taknemmelige redaktion. Hans forsvar for en falleret multikulturalisme, er lige hvad bladet har brug for. Et halmstrå at klynge sig til.
Alsidig dækning af Danmark i DN ? Forget it!
Lilla lyckliga landet
Varför denna danska skräck för det främmande? Vi står mitt i ett ruin­landskap, skriver Carsten ­Jensen, ändå påstår dansken att han är lycklig. Den nationella självinsikten har kollapsat. Dags för lektionen "­Danmarks historia för nybörjare".
Runt om i tredje världen finner man de så kallade "failed states", länder som inte förmår hålla ihop sitt inre, som har glidit ner i socialt och ekonomiskt kaos. På det psykologiska och ideologiska planet är Danmark en sådan nation som brutit samman.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=526723&previousRenderType=3

Asyllagen spräcker flyktingprognos
og her et lille hjørne af den virkelighed DN og CJ ikke vil forholde sig til. Malmø - en by hvor over 40 % er tilvandrede, en by folk flygter fra og kalder "fortabt":
Nu spricker prognosen för inflyttning av flyktingar till Malmö. Orsaken är den tillfälliga asyllag som infördes i november.
Istället för 500 flyktingar under 2006 räknar kommunen med att ta emot 800–1000. Bara under årets första två månader har det kommit 369 flyktingar jämfört med knappt sjuttio under samma tid 2005.

– Detta är mycket allvarligt och helt oacceptabelt. Vi har redan nått smärtgränsen för vad vi klarar av, säger kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (s).
http://sydsvenskan.se/malmo/article146316.ece

Negative Perception Of Islam Increasing
Poll Numbers in U.S. Higher Than in 2001
Washington Post
As the war in Iraq grinds into its fourth year, a growing proportion of Americans are expressing unfavorable views of Islam, and a majority now say that Muslims are disproportionately prone to violence, according to a new Washington Post-ABC News poll.
The poll found that nearly half of Americans -- 46 percent -- have a negative view of Islam, seven percentage points higher than in the tense months after the Sept. 11, 2001, attacks on the World Trade Center and the Pentagon, when Muslims were often targeted for violence.
The survey comes at a time of increasing tension; the wars in Afghanistan and Iraq show little sign of ending, and members of Congress are seeking to block the Bush administration's attempt to hire an Arab company to manage operations at six of the nation's ports. Also, Americans are reading news of deadly protests by Muslims over Danish cartoons depicting the prophet Muhammad.
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/03/08/AR2006030802221_pf.html

Retro
passeret på min vej idag. "Billen" - sjov at køre,
starter når alle andre biler svigter. Nem at reparere.
Umulig at varme op.
En klassikker.

-8´erene (streg-otteren) kaldte vi den i 70 erne. Den har
jeg kørt mange hundredetusinde kilometer i som taxi.
Krævede forvarmning af dieselmotoren, høreværn og nyrebælte.
En næsten upslidelig evighedsmaskine. (farven er hverken original eller pæn)
(foto © webmaster)




View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net