Oh, at blive stødt og forarget
er der noget bedre ? Nu manlger vi bare at noget støder ateisternes sarte føleser, så er koret komplet. Hvorfor ikke danne en landsforening af fornærmede? (foto Annie Leibovitz)
Efter hård kritik mot Jesusutställningen Uppenbar(a)t, som innehåller stötande scener framför ett kors, väljer nu kyrkostyrelsens arbetsutskott att backa och därmed upphäva sitt beslut att anslå 300 000 kronor till utställningen som är ett samarrangemang mellan Stockholms stift och Kulturhuset i Stockholm, rapporterar Kyrkans Tidning den 3 maj.
Revelation: Representations of Christ in Photography
Uppdrag Granskning - et nachspiel
via Urias og Johan Norberg
Svenske socialdemokrater samarbejder med islamister - Qutb søgte også social retfærdighed
Forleden stillede det største muslimske forbund i Sverige vidtgående krav om islamisering af det svenske samfund. I kølvandet på dette bragte Uppdrag Granskning på SVT i tirsdags en reportage - herom beretter Johann Norberg.
Svenskere hånede islam
ja, det er sgu for farligt at gøre hjemme i Sverige.
Greps av polisen i Egypten - släpptes i natt
Tre svenska män har gripits i Egypten anklagade för att ha hånat islam. Utanför polisstationen samlades kort efteråt många upprörda egyptier, och polisen tvingades skydda svenskarna.
- Hade de inte gripits hade de förmodligen blivit lynchade, säger islamologen Jan Hjärpe. De rakade sina huvuden och klädde sig i pilgrimskläder. Sedan gick de tre svenskarna tillsammans med två norska män till torget i centrala Hurghada och började vandra runt en staty på torget. Samtidigt läste de upp pilgrimsbönen "Åh, Allah, vi hörsammar dig", uppger den egyptiska tidningen Misr al Arabia.
Stupfulla svenskar hånade muslimer
Himmelsk retfærdighed
foto © webmaster
er man måske henvist til at håbe på, hvis man skulle være så uheldig at gå hen og blive myrdet af tilstrækkligt psykopatiske personer. Dybt forstemmende for et tiligere fugheredne retssamfund.
B.T. 5. maj
Tue Bjørn Thomsen-sagen er ved at smuldre, fordi vidner ikke tør stå frem . B.T.-undersøgelse viser, at hver fjerde ikke tør vidne mod indvandrere og rockere
Tue Bjørn Thomsens morder risikerer at slippe for straf, fordi frygtsomme vidner ikke tør afgive forklaring om knivdrabet på Vinbaren i det indre København. Men det bør ikke være gratis at stikke en kniv i brystet på en ung mand og kommende far og tage livet fra ham. Den tidligere mesterboksers far, Bjørn Thomsen håber derfor inderligt, at vidnerne træder frem og gør deres pligt, så man kan stoppe voldsmændene. [..]
- Antallet af trusler mod vidner er stærkt stigende, og de seneste to år viser en foruroligende udvikling med sager som Christiania-drabet og drabet på den italienske turist, Antonio Currá, hvor vidnerne har gemt på deres viden eller har løjet over for retten og politiet.
En undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for B.T. viser, at mere end 26 pct. af danskerne ikke ville turde vidne, hvis de havde set en rocker eller en indvandrer begå et voldeligt overfald.Det overrasker ikke drabschef Ove Dahl, der oplever en stigning i antallet af sager, der vakler på grund af modvillige vidner.»Det er nærmest en tendens eller en trend. Nærmere en regel end en undtagelse. Det er bare sådan den generelle holdning, som folk er ved at få «
Det europæiske syndrom
Fl. Rose interviewer fra USA Alexander Solsjenitsyn og forskeren Charles Murray, der ikke helt synes at ha opdaget hvor meget indvandringen til Sverige har tæret på den kulturelle kapital:
»Når jeg ser på Europa i dag, er det som at følge et tog, der kører af sporet i slow motion. Man står og stirrer, og der er ikke noget, man kan gøre, for man kan ikke få europæerne til at få flere børn med det samme, så der bliver rettet op på de katastrofalt lave fødselstal, og man kan med de nuværende europæiske velfærdsstater ikke importere tilstrækkeligt arbejdskraft, så der kan tjenes penge til at få systemet til at fungere. Man kommer ind i en ond cirkel, som man gør det med alt, hvad der har med velfærdsstaten at gøre,« siger han.
- Han mindes en episode på en konference for et par år siden i Stockholm, hvor han under middagen forsøgte at få sine kolleger til at fortælle om deres syn på de problemer, lave fødselsrater og indvandring, som han ser som Europas største udfordring.»Jeg kunne mærke, at de ikke havde lyst til at diskutere det. De insisterede på, at det ikke var noget problem.
- Jeg pressede dem, og så sagde de, nå ja, der vil sikkert komme indvandrere, og når de har været i Sverige i et stykke tid, så bliver de svenskere. Det tror jeg ikke, de gør, indvendte jeg. Der var en enorm modvilje mod at tage det op, men nu er Europa langt om længe begyndt at drøfte problemstillingen, men det er en forskræmt og sky debat.«
****************
Den svenske model
Mener du, at velfærdsstaten i sit væsen er ineffektiv, eller er tiden blot vokset fra den forstået på den måde, at den engang var det rette svar på tidens udfordringer?
»Ikke det rette svar, men det naturlige svar. Danmark var et etnisk homogent samfund, sammenhængskraften var stærk, folk var sympatisk indstillede over for tanken om at hjælpe hinanden, så derfor: Lad det offentlige tage sig af det. Det virkede indlysende og naturligt, men jeg tror, at Danmark ville have været et mindst lige så godt et samfund, hvis ikke I havde skabt velfærdsstaten.
- Jeg tror ikke, at børn ville gå sultne rundt i gaderne, eller at ældre mennesker ville mangle mad på bordet. For i Danmark havde I en kultur, der fungerede, og hvis nogen havde sagt, at det offentlige ikke kunne løse den opgave, ville private organisationer have taget over, men det kan jeg selvfølgelig ikke bevise.«
Du taler om velfærdsstaten som en institution, der er med til at forpurre følelsen af at leve et meningsfuldt liv, men Danmark, som har en stor velfærdsstat, scorer altid højest i internationale meningsmålinger om lykke og tilfredshed med livet blandt landets borgere. Hvordan harmonerer det med din kritik?
»Jeg kender ikke det danske eksempel i detaljer, men to bemærkninger: For det første ser jeg det som en cadeau til dansk kultur og ikke til velfærdsstaten. For det andet vil det være interessant at følge tallene over tid. I har været lutheranere i omkring 400 år. I er hårdt arbejdende, I er opdraget af jeres forældre til at arbejde - det er en vigtig værdi i dansk kultur. Så etablerer man velfærdsstaten, og folk bliver ved med at gå på arbejde. Det er som en kulturel bankkonto, man trækker på, og for hver generation, som lever i velfærdsstaten, vil der blive trukket på bankkontoen.
- Min pointe er, at velfærdsstaten uundgåelig vil udhule den kulturelle kapital, som oprindeligt fik velfærdsstaten til at fungere. I har haft denne stærke følelse af gensidigt ansvar, I betalte høje skatter med glæde, fordi I vidste, at alle gjorde det samme og alle spillede efter reglerne. Nogle var arbejdsløse, men I vidste, at de anstrengte sig for at få et og alle gjorde deres bedste. Når man har den form for tillid til hinanden i et samfund, kan meget lade sig gøre, men hvis der pludselig er dele af befolkningen, der siger: Jamen, de, der er på socialhjælp, er slet ikke interesserede i at komme i arbejde - da begynder det at slå revner.
- Hvis man som Danmark eller Sverige har en meget stærk kulturel kapital, kan man få velfærdsstaten til at fungere længere end andre steder. Jeg var i Stockholm for nogle år siden. Folk i USA, som er politisk uenige med mig, henviser altid til Sverige: Se hvor godt velfærdsstaten fungerer i Sverige - du tager fejl, når du kritiserer den.
- Hvortil jeg svarede: Et hvilket som helst samfundssystem vil fungere et stykke tid, selv velfærdsstaten, hvis den styres af svenskere. Det udløste stor latter, og den slags er ikke let med et svensk publikum, så de må have sat pris på pointen, og jeg fik gudhjælpemig endnu et latterbrøl, da jeg bad dem forestille sig den svenske model overført til Rusland eller Italien med deres særlige kultur. Svenskerne kunne godt se, at deres velfærdsmodel næppe ville klare sig længe på de kanter.«
Værdikamp kan ende i verdensborgerkrig
fra JP interview i anledning af Erslev Andersens ny bog:
Moralske argumenter
Problemstillingerne udspringer af den aktuelle værdikamp, som udspilles mellem dem, som hylder de liberale værdier, og dem, der ønsker et islamisk værdigrundlag i samfundsopbygningen. Men værdikampen udspilles også internt i Mellemøsten om, hvor stor en rolle islam skal have i opbygningen af samfundsordnen her. Aktuelt er disse konflikter større end nogensinde, mener Lars Erslev Andersen.
- Han er bekymret for den fortsatte udvikling i denne konflikt, og han frygter, vi er godt på vej mod en verdensomspændende borgerkrig, som har samme karakter som de meget langvarige religionskrige i Middelalderen, fordi krigen mod terror begrundes moralsk, og fordi krigen ikke er vundet, før Mellemøsten består af demokratiske stater.
»Sikkerhedspolitikken er blevet begrundet i vestlige værdier, som udviser respekt for retssikkerhed, individets frihed, regler for regulær krigsførelse og gennemskuelighed. Men det betyder også, at man gør sig sårbar, hvis man ikke overholder disse værdier i sin måde at gå i krig på. Og det gør man ikke i Irak. Det udnytter modstanderne.
- Selv om en stor del af befolkningen i muslimske lande ikke er enige med terrorristerne om at bruge vold, køber rigtigt mange argumentet om, at Vesten i sin udbredelse af humanistiske værdier systematisk overtræder dem i nødvendighedens navn. Det er problemet med at føre moralsk krig. Det er deri, det ligner en retfærdig krig, en kristen hellig krig som i Middelalderen, og det er derfor, at jeg er bekymret for, at vi er på vej ind en lang konflikt med mange forskellige krige og meget terrorisme.«
Valgcamouflage
Hur stor är den svenska arbetslösheten?Varför ska det vara så svårt att få ett vettigt svar på det?
Många trodde att arbetslösheten, inte minst bland de unga, skulle bli den stora frågan i årets val.Normalt på första maj brukar ju talarna dundra mot arbetslösheten och kräva ökad sysselsättning.Men så blev det inte i år. I sitt första majtal sa till exempel statsminister Göran Persson inte ett ord om arbetslösheten.Regeringen vill inte tala om problemet - det vore att erkänna att det finns. [..]
Alla som är sjukskrivna men vill och kan jobba, alla som pluggar i väntan på jobb, alla förtidspensionerade som kan och vill jobba, deltidsarbetslösa, arbetslösa i åtgärder och de öppet arbetslösa borde givetvis redovisas som arbetslösa.
Då vet vi vad vi pratar om. Då kan vi hantera problemet. Då kan vi ta ställning. Men - då blir arbetslösheten i Sverige 17 procent.
Hur stor är den svenska arbetslösheten?
Efter hård kritik mot Jesusutställningen Uppenbar(a)t, som innehåller stötande scener framför ett kors, väljer nu kyrkostyrelsens arbetsutskott att backa och därmed upphäva sitt beslut att anslå 300 000 kronor till utställningen som är ett samarrangemang mellan Stockholms stift och Kulturhuset i Stockholm, rapporterar Kyrkans Tidning den 3 maj.
Revelation: Representations of Christ in Photography
Uppdrag Granskning - et nachspiel
via Urias og Johan Norberg
Svenske socialdemokrater samarbejder med islamister - Qutb søgte også social retfærdighed
Forleden stillede det største muslimske forbund i Sverige vidtgående krav om islamisering af det svenske samfund. I kølvandet på dette bragte Uppdrag Granskning på SVT i tirsdags en reportage - herom beretter Johann Norberg.
Svenskere hånede islam
ja, det er sgu for farligt at gøre hjemme i Sverige.
Greps av polisen i Egypten - släpptes i natt
Tre svenska män har gripits i Egypten anklagade för att ha hånat islam. Utanför polisstationen samlades kort efteråt många upprörda egyptier, och polisen tvingades skydda svenskarna.
- Hade de inte gripits hade de förmodligen blivit lynchade, säger islamologen Jan Hjärpe. De rakade sina huvuden och klädde sig i pilgrimskläder. Sedan gick de tre svenskarna tillsammans med två norska män till torget i centrala Hurghada och började vandra runt en staty på torget. Samtidigt läste de upp pilgrimsbönen "Åh, Allah, vi hörsammar dig", uppger den egyptiska tidningen Misr al Arabia.
Stupfulla svenskar hånade muslimer
Himmelsk retfærdighed
foto © webmaster
er man måske henvist til at håbe på, hvis man skulle være så uheldig at gå hen og blive myrdet af tilstrækkligt psykopatiske personer. Dybt forstemmende for et tiligere fugheredne retssamfund.
B.T. 5. maj
Tue Bjørn Thomsen-sagen er ved at smuldre, fordi vidner ikke tør stå frem . B.T.-undersøgelse viser, at hver fjerde ikke tør vidne mod indvandrere og rockere
Tue Bjørn Thomsens morder risikerer at slippe for straf, fordi frygtsomme vidner ikke tør afgive forklaring om knivdrabet på Vinbaren i det indre København. Men det bør ikke være gratis at stikke en kniv i brystet på en ung mand og kommende far og tage livet fra ham. Den tidligere mesterboksers far, Bjørn Thomsen håber derfor inderligt, at vidnerne træder frem og gør deres pligt, så man kan stoppe voldsmændene. [..]
- Antallet af trusler mod vidner er stærkt stigende, og de seneste to år viser en foruroligende udvikling med sager som Christiania-drabet og drabet på den italienske turist, Antonio Currá, hvor vidnerne har gemt på deres viden eller har løjet over for retten og politiet.
En undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for B.T. viser, at mere end 26 pct. af danskerne ikke ville turde vidne, hvis de havde set en rocker eller en indvandrer begå et voldeligt overfald.Det overrasker ikke drabschef Ove Dahl, der oplever en stigning i antallet af sager, der vakler på grund af modvillige vidner.»Det er nærmest en tendens eller en trend. Nærmere en regel end en undtagelse. Det er bare sådan den generelle holdning, som folk er ved at få «
Det europæiske syndrom
Fl. Rose interviewer fra USA Alexander Solsjenitsyn og forskeren Charles Murray, der ikke helt synes at ha opdaget hvor meget indvandringen til Sverige har tæret på den kulturelle kapital:
»Når jeg ser på Europa i dag, er det som at følge et tog, der kører af sporet i slow motion. Man står og stirrer, og der er ikke noget, man kan gøre, for man kan ikke få europæerne til at få flere børn med det samme, så der bliver rettet op på de katastrofalt lave fødselstal, og man kan med de nuværende europæiske velfærdsstater ikke importere tilstrækkeligt arbejdskraft, så der kan tjenes penge til at få systemet til at fungere. Man kommer ind i en ond cirkel, som man gør det med alt, hvad der har med velfærdsstaten at gøre,« siger han.
- Han mindes en episode på en konference for et par år siden i Stockholm, hvor han under middagen forsøgte at få sine kolleger til at fortælle om deres syn på de problemer, lave fødselsrater og indvandring, som han ser som Europas største udfordring.»Jeg kunne mærke, at de ikke havde lyst til at diskutere det. De insisterede på, at det ikke var noget problem.
- Jeg pressede dem, og så sagde de, nå ja, der vil sikkert komme indvandrere, og når de har været i Sverige i et stykke tid, så bliver de svenskere. Det tror jeg ikke, de gør, indvendte jeg. Der var en enorm modvilje mod at tage det op, men nu er Europa langt om længe begyndt at drøfte problemstillingen, men det er en forskræmt og sky debat.«
****************
Den svenske model
Mener du, at velfærdsstaten i sit væsen er ineffektiv, eller er tiden blot vokset fra den forstået på den måde, at den engang var det rette svar på tidens udfordringer?
»Ikke det rette svar, men det naturlige svar. Danmark var et etnisk homogent samfund, sammenhængskraften var stærk, folk var sympatisk indstillede over for tanken om at hjælpe hinanden, så derfor: Lad det offentlige tage sig af det. Det virkede indlysende og naturligt, men jeg tror, at Danmark ville have været et mindst lige så godt et samfund, hvis ikke I havde skabt velfærdsstaten.
- Jeg tror ikke, at børn ville gå sultne rundt i gaderne, eller at ældre mennesker ville mangle mad på bordet. For i Danmark havde I en kultur, der fungerede, og hvis nogen havde sagt, at det offentlige ikke kunne løse den opgave, ville private organisationer have taget over, men det kan jeg selvfølgelig ikke bevise.«
Du taler om velfærdsstaten som en institution, der er med til at forpurre følelsen af at leve et meningsfuldt liv, men Danmark, som har en stor velfærdsstat, scorer altid højest i internationale meningsmålinger om lykke og tilfredshed med livet blandt landets borgere. Hvordan harmonerer det med din kritik?
»Jeg kender ikke det danske eksempel i detaljer, men to bemærkninger: For det første ser jeg det som en cadeau til dansk kultur og ikke til velfærdsstaten. For det andet vil det være interessant at følge tallene over tid. I har været lutheranere i omkring 400 år. I er hårdt arbejdende, I er opdraget af jeres forældre til at arbejde - det er en vigtig værdi i dansk kultur. Så etablerer man velfærdsstaten, og folk bliver ved med at gå på arbejde. Det er som en kulturel bankkonto, man trækker på, og for hver generation, som lever i velfærdsstaten, vil der blive trukket på bankkontoen.
- Min pointe er, at velfærdsstaten uundgåelig vil udhule den kulturelle kapital, som oprindeligt fik velfærdsstaten til at fungere. I har haft denne stærke følelse af gensidigt ansvar, I betalte høje skatter med glæde, fordi I vidste, at alle gjorde det samme og alle spillede efter reglerne. Nogle var arbejdsløse, men I vidste, at de anstrengte sig for at få et og alle gjorde deres bedste. Når man har den form for tillid til hinanden i et samfund, kan meget lade sig gøre, men hvis der pludselig er dele af befolkningen, der siger: Jamen, de, der er på socialhjælp, er slet ikke interesserede i at komme i arbejde - da begynder det at slå revner.
- Hvis man som Danmark eller Sverige har en meget stærk kulturel kapital, kan man få velfærdsstaten til at fungere længere end andre steder. Jeg var i Stockholm for nogle år siden. Folk i USA, som er politisk uenige med mig, henviser altid til Sverige: Se hvor godt velfærdsstaten fungerer i Sverige - du tager fejl, når du kritiserer den.
- Hvortil jeg svarede: Et hvilket som helst samfundssystem vil fungere et stykke tid, selv velfærdsstaten, hvis den styres af svenskere. Det udløste stor latter, og den slags er ikke let med et svensk publikum, så de må have sat pris på pointen, og jeg fik gudhjælpemig endnu et latterbrøl, da jeg bad dem forestille sig den svenske model overført til Rusland eller Italien med deres særlige kultur. Svenskerne kunne godt se, at deres velfærdsmodel næppe ville klare sig længe på de kanter.«
Værdikamp kan ende i verdensborgerkrig
fra JP interview i anledning af Erslev Andersens ny bog:
Moralske argumenter
Problemstillingerne udspringer af den aktuelle værdikamp, som udspilles mellem dem, som hylder de liberale værdier, og dem, der ønsker et islamisk værdigrundlag i samfundsopbygningen. Men værdikampen udspilles også internt i Mellemøsten om, hvor stor en rolle islam skal have i opbygningen af samfundsordnen her. Aktuelt er disse konflikter større end nogensinde, mener Lars Erslev Andersen.
- Han er bekymret for den fortsatte udvikling i denne konflikt, og han frygter, vi er godt på vej mod en verdensomspændende borgerkrig, som har samme karakter som de meget langvarige religionskrige i Middelalderen, fordi krigen mod terror begrundes moralsk, og fordi krigen ikke er vundet, før Mellemøsten består af demokratiske stater.
»Sikkerhedspolitikken er blevet begrundet i vestlige værdier, som udviser respekt for retssikkerhed, individets frihed, regler for regulær krigsførelse og gennemskuelighed. Men det betyder også, at man gør sig sårbar, hvis man ikke overholder disse værdier i sin måde at gå i krig på. Og det gør man ikke i Irak. Det udnytter modstanderne.
- Selv om en stor del af befolkningen i muslimske lande ikke er enige med terrorristerne om at bruge vold, køber rigtigt mange argumentet om, at Vesten i sin udbredelse af humanistiske værdier systematisk overtræder dem i nødvendighedens navn. Det er problemet med at føre moralsk krig. Det er deri, det ligner en retfærdig krig, en kristen hellig krig som i Middelalderen, og det er derfor, at jeg er bekymret for, at vi er på vej ind en lang konflikt med mange forskellige krige og meget terrorisme.«
Valgcamouflage
Hur stor är den svenska arbetslösheten?Varför ska det vara så svårt att få ett vettigt svar på det?
Många trodde att arbetslösheten, inte minst bland de unga, skulle bli den stora frågan i årets val.Normalt på första maj brukar ju talarna dundra mot arbetslösheten och kräva ökad sysselsättning.Men så blev det inte i år. I sitt första majtal sa till exempel statsminister Göran Persson inte ett ord om arbetslösheten.Regeringen vill inte tala om problemet - det vore att erkänna att det finns. [..]
Alla som är sjukskrivna men vill och kan jobba, alla som pluggar i väntan på jobb, alla förtidspensionerade som kan och vill jobba, deltidsarbetslösa, arbetslösa i åtgärder och de öppet arbetslösa borde givetvis redovisas som arbetslösa.
Då vet vi vad vi pratar om. Då kan vi hantera problemet. Då kan vi ta ställning. Men - då blir arbetslösheten i Sverige 17 procent.
Hur stor är den svenska arbetslösheten?
<< Home