lørdag, december 02, 2006

Kgs. Nytorv, 2 december

Hele byen fuld og på skøjter, men ikke denne blogger (foto © Snaphanen - klik f. større billede)

Tågen letter
noget.
I en bunkeanmeldese i SvD af Bæk, Simonsen, Seidenfaden/Engelbreth og Nordbrandt/Kjærsgaard, omtales Jespersen-Pittelkow såvidt jeg kan se, for første gang i svensk presse:

- "Invitation till samtal kan man inte påstå präglar Karen Jespersens och Ralf Pittelkows uppmärksammade Islamister og naivister (People"s Press, 189 s). För att göra saken klar har författarparet försett boken med genrebeteckningen anklageskrift. - Vilka som anklagas framgår av titeln och med naivister avses här inte konstnärer av en viss riktning, utan de deltagare i den offentliga debatten som, enligt Jespersen och Pittelkow, mer eller mindre medvetet utgör islamisternas stödtrupp. Till dessa islamismens "nyttiga idioter" hör exempelvis Jørgen Baek Simonsen, även om han bara nämns i förbifarten i jakten på värre naivister.[..]
- Problemet med denna anklagelseskrift är inte dess kritiska hållning till den radikala islamismen, utan dess generaliseringar som innebär att man inte alltid skiljer mellan jihadister, islamister och muslimer i allmänhet.
Det blir inte sällan för konspiratoriskt och dessutom blir naivistetiketten tillämpad med väl stor förtjusning. - Jespersen, som har varit socialdemokratisk socialminister och inrikesminister, och hennes partner Pittelkow, en gång marxistisk litteraturforskare och senare rådgivare till socialdemokratiske statsministern Poul Nyrup Rasmussen, har båda varit tongivande i den danska offentligheten så länge att de tycks ha en och annan naivist att göra upp med av mer personliga skäl.
Från korståg till Kjaersgaard

Skingrende hykleri
Eva Kjer Hansen, socialminister, kaldte hans udtalelser for »platte«. Mogens Jensen, socialdemokratisk kulturordfører, bestemte dem som »underlødige«. Louise Frevert, kulturordfører for Dansk Folkeparti, advarede ham mod »mandschauvinisme«. Og Per Mikael Jensen, TV2-direktør, buldrede ekstra macho-agtigt, at hvis han gjorde sådan noget én gang til, så ville han blive fyret på stedet. [..]
"Reaktionen på Jens Rohdes ord afslører et skingrende massivt hykleri i den danske offentlighed. Personligt håber jeg, at Jens Rohde kommer til at udtale sig upassende igen, således at Per Mikael Jensen bliver nødt til at fyre ham.
- Det burde være et folkekrav at få Rohde tilbage i dansk politik. Hvorfor skal han dog spilde sit talent som en ligegyldig radiodirektør? Dem kan man finde hundreder af. Men uden folk som Rohde i det offentlige liv vil vi gå til i gråhed, løgn, hykleri og opportunisme, og vi har rigeligt med små, pæne, personlighedsløse, men ærgerrige statskundskabskandidater af begge køn på Christiansborg"
Claes Kastholm i Læst og påskrevet, Berlingske Tidende

Kollegianere og indvandrere
de Radikales kommende kernevælgere har problemer med globaliseringen, men næppe større end de kan klares med lidt kognitiv dissonans. Om...................

"De små sorte svin"

Brand
...efter gårsdagens brand i 17.st's skraldeskur, bør vi alle holde godt øje med de folk der render rundt på kollegiet, endda mere end tidligere. Vi har før oplevet lignende ting ved andre skraldreskure, og det skal vi ha stoppet så hurtgit som muligt. Så hvis i ser nogen knægte, og de kan sagtens være relativt små, så bed dem skrubbe af!... i hvert fald hvis de virker suspekte.. i den ene eller den anden grad. For så vidt har de intet at gøre på kollegiets område.

Kollegiet er privat område
Kan vi ikke gøre noget ved alle de folk, som bliver ved med at vade gennem kollegiets områder? I dag var der en knægt, som vadede hen til min skydedør og begyndte, at kigge ind og tjekke ud, hvad jeg havde på værelset selvom jeg var til stede. Jeg bad ham om at skrubbe af, og mindede ham om, at kollegiet er privat område, hvorefter han og en ven tjekkede andre værelser i stueetagen ud. Jeg synes det er virkeligt ubehageligt. Er der virkeligt ikke noget vi kan gøre ved det?

-ja jeg fik også lige at vide i dag, at nogen har set en fyr, der har ligget en på knæ ude foran mit vindue i går aftes og kigget ind under gardinet. Det er altså ikke særlig rart at vide!! Katrine

-Problemet er jo, at man ikke tør gøre noget - jeg tør i hvert fald ikke! Når der sidder en 3-4, måske 6 fyre, så tør man som ene lillebitte tøs altså ikke bede dem gå! Ikke fordi jeg tror, at de gør mig noget, men man virker næppe særligt autoritær over for sådan en gruppe fyre, når man tårner sig hele 1,62 m i vejret!
-Jeg konfronterede en gruppe på fem-seks indvandrerdrenge i gang med, at smadre træværket indtil containerområdet med cykler ved 16-tiden. Jeg spurgte dem om, hvad helvede de havde gang i og de skred først, da jeg ringede til politiet! - og Maja, jeg er mindre end dig og temmelig ranglet. Det gælder bare om at vise autoritet! Hold kæft nogle spader... da jeg så dem lidt senere løb de, og da jeg stødte ind i dem tredie gang begyndte de, at genere mig ved at kalde mig navne.
- Det hjælper ikke ligefrem deres generelle image, og øger min voksende fremmedfjendskhed! Kameraet i min mobil er desværre i stykker - ellers havde jeg taget billede af dem.

“To af de små sorte svin prøvede netop at komme ind gennem min terrassedør, der i den lumre sommernat stod så åbent, som kosteskaftet tillader den. Til alt held var jeg på værelset, og hmm… man kan sgu stadig komme bag på sig selv - anede ikke at jeg var i stand til at lyde så hysterisk, da jeg skreg af dem… Min pointe er, at vi skal være MEGET påpasselige, for de små svin tager åbenbart alle de chancer, de kan. Selv om man lader lyset være tændt og radioen spille, tror de ikke nødvendigvis på, at der er nogen på værelset. De har altså ingen respekt for os overhovedet, og de er fuldstændig ligeglade med, at de bliver opdaget, for de kan jo altid nå at stikke af. Såeh… hvad bliver det til med de der bevæbnede lejesoldater på taget af hver blok?” (Maja)
Hejredalskollegiet 1
Preventive Measures
se også Uriasposten

Gellerup er tabt på gulvet
Voldsomt tilspidset
Ifølge boligforeningen har situationen siden august været voldsomt tilspidset:
»Brandfolk stenes på parkeringspladsen ved Bazar Vest. Det ene overfald efter det andet sker i tunnellen ved City Vest, hvor unge drenge ligger på lur og overfalder ældre mennesker. Der bliver sat ild til containere. Antallet af indbrud er stigende, og narkocentraler afsløres i lejlighederne,« står der i analysen.
»Skovgårdsparken kan snart anses som tabt på gulvet (). For de øvrige afdelinger er en tilsvarende udvikling på vej,« fremgår det af analysen.

JP Århus
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net