torsdag, marts 01, 2007

Ungdomshuset taget på sengen - en stemningsrapport

Update kl. 21.30. "Nørebro minder om en krigszone" ifølge DAB nyhederne. "Alle er i fare" Sådan lyder det også herfra, en vild nat at høre på. Ikke lige min idé om en torsdag aften i byen, men man kan jo aldrig vide. Min egen video fra kl 10 er stadig under "processing". Og så er de de første anholdte fra imorges fængslet i 27 dage - og mængder af våben fundet i Ungdomshuset. Alvorligt! - "Chokerede københavnere flygter fra deres hjem" - det må vist være tilflyttere..Uheldigvis har jeg ærinde på Nørrebro igen i morgen.
© Snaphanen (klik f. helbilleder)

fra kl. ni og kl 10.30 - video (senere) , se Jyllands Posten
Da jeg i andet ærinde skulle krydse Nørrebro v. ni tiden, var huset taget for længst kl. 07, og folk stod bare og glanede på deres politikæder. Sover husbesættere længe? Jeg kan godt lide denne bemærkning:

Men Natasja kunne alligevel ikke lade være med at rose politiet.
»Jeg synes, det er langt ude. Men jeg må sige, at de har været smarte at gøre det tidligt om morgenen på den måde. Den ros skal de have,« sagde hun.

- Det hele havde et præcist, militært præg der måske var en større sag værdig - i en radius på over en kilometer fra Ungdomshuset (fra Søtorvet til Højbanen + sidegader), var der politikæder, ovenfra dirigeret af en helikopter i midten. Mellem kæderne står unge uden en chance mod den enorme overmagt. Alligevel da jeg var på vej tilbage af Nørebrogade, var nogle begyndt at smide barrikader på gaden. Slagsmål skal der være, og det får de da sikkert også. De kan ikke vide i hvor høj grad de er lukket inde og overmatchet. Byen genlyder dog af sirener, så det er ikke slut endnu k. 10.40. I Radioen lyder det som om det kun lige er begyndt........P4 København. Sultne TV sendevogne minder en om forventningen inden et større VM boksestævne. Bare de nu ikke blive skuffede. Krig i fredstid, de privilligeredes søde kløe.

"Aktionen beskrives som helt enestående i Danmark. Den startede med en helikopter over bygningen hvorfra politifolk firede sig ned på taget af huset. Derudover blev der brugt skum og vand."
Unik aktion mod Ungdomshuset


Funderinger
"I dagens läge är det osannolikt att Åland vill tillhöra Sverige. Det vore mycket anmärkningsvärt om ålänningarna skulle önska ansluta sig till ett sådant konkursbo.
Mer tänkbart är att Skåne vill lämna Sverige, för att anslutas till Danmark. Det är dock osäkert om Danmark längre skulle önska få Skåne, och därmed även Rosengård."

Mer historia, Jan Milld
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net