søndag, maj 13, 2007

Islamismen kommer til Stockholm

- Hvordan kan vi forvente, at muslimske indvandrere skal lade sig integrere i europæiske værdier, som europæerne ikke længere selv tager alvorligt? spurgte en af indlederne ved det svenske tidsskrift NEOs konference om islamismen
Af Helle Merete Brix , STOCKHOLM
(Sappho og Human Rights Service):
Sveavägen i Stockholm – det var her Olof Palme blev myrdet for 21 år siden. Og på Sveavägan ligger konferencecentret Polstjärnan, der den 11. maj var rammen om en konference med temaet islamisme i Europa.
Højdepunkterne var den britiske kommentator Melanie Phillips og den italienske forsker Emanuele Ottolenghi. Begge gjorde det krystalklart, at europæerne må træde i karakter og genfinde deres værdier. [...]
- Det relativt nystartede
liberale magasin NEO er et frisk pust i Sverige. Et kommende nummer bringer således et interview med Jyllands-Postens kulturredaktør Flemming Rose, ligesom tidsskriftet har offentliggjort et udsnit af Kurt Westergaards berømte tegning af Muhammed med en bombe i turbanen. Nerbrand har også beskrevet dramaet omkring tegningerne og sit møde med muslimske ambassadører, der ikke ville give hånd..............
Sappho


"Send the Marines"
hvad politiet er oppe imod i Kokkedal, video 3 minutter.

Stem dansk - stem på Marianne.........
Jelved. (plakaten er fra Enhedslistens valgkampagne 2005, men hvem kan se forskel ? Forresten har den jo fået en helt fornyet aktualitet. foto© Snaphanen)

Jeg undrede mig såre, da jeg forleden åbnede det nyeste nummer af tidsskriftet Time . På forsiden var der en række udvalgte portrætter af de 100 mest indflydelsesrige mennesker i verden.
Præsidentkandidaten Barack Obama var der, Dronning Elizabeth II var der, ligesom Irans åndelige overhoved Ayatollah Khamenei også var der. Men Time havde tydeligvis glemt en dame, som burde være selvskreven til en plads på top 100-listen. Der måtte være sket en fejl.
Men heller ikke længere inde i bladet optrådte hendes navn mærkeligt nok – hverken i kategorien ’ledere og revolutionære’, ’helte og pionerer, ’videnskabsfolk og tænkere’, ’kunstnere og entertainere’ eller ’bygmestre og industrimagnater’.

Nu har de fleste sikkert allerede gættet, hvem der så groft er blevet forbigået i dette års særnummer af det amerikanske magasin. Jeg tænker selvfølgelig på Marianne Jelved – de radikales kandidat til at blive Danmarks næste statsminister, ligesom Hilmar ’frelser og forsoner’ Baunsgaard var det i slutningen af 1960’erne.
Det er altid forfriskende med politikere, som har et realistisk forhold til egne evner og en klædelig selvtillid. Da gratisavisen MetroXpress for nogle år siden bad Marianne Jelved om at pege på tre personer i Danmarkshistorien, som fortjente en plads i et internationalt kvindeleksikon, valgte hun Margrethe I, politikeren Elna Munch – og naturligvis sig selv.
- DERFOR hører det heller ingen steder hjemme at begynde at tale om formandsskifte og kursændringer, bare fordi Naser Khader har besluttet at bryde ud af de radikale og stifte sit eget nye parti. Ny Alliance? Hvad helvede sker der? Sandheden er jo, at Naser Khader alt for længe har pustet til fremmedhadet herhjemme med sine utidige holdninger til både Muhammed-tegningerne og islamismen. Problemet med Naser Khader er, at han er for tæt på begivenhederne. Man tænker simpelthen ikke med hjertet og politisk korrekt, når man konstant af omgivet af livvagter fra PET, der fra tid til anden må trække pistolerne.
- Næh. Så har en radikal politiker som næstformanden Margrethe Vestager straks langt bedre forudsætninger for køligt og rationelt at bedømme 24-års-reglen og regeringens helt igennem uanstændige integrations- og udlændingepolitik. Det er ligesom om, at man bedre kan sætte problemerne – eller rettere sagt udfordringerne – i deres rette perspektiv, når man har sine børn i Den Classenske Legatskole frem for den lokale Amager Fælled Skole.[..]
- DE RADIKALES partiprogram ’En anden vej’ udtrykker det så rigtigt: »Det er i mødet med andre, vi lærer os selv at kende og finder vores egne styrker. Det er i mødet med andre, at vi udfordres til at blive endnu bedre til det, vi er bedst til. En udlændingepolitik, som er baseret på at holde de fremmede ude har ikke kun uoverskuelige menneskelige omkostninger. Det koster også Danmark chancen for at komme blandt de bedste i konkurrencen om viden og kreativitet«.

Ja, det skal jo selvfølgelig ikke forstås sådan helt bogstaveligt: At vi nu skal til at invitere de fremmede hjem til middag, bo i de samme boligblokke og sende vores børn i de samme folkeskoler. Nej, vi skal have lov til blive boende i Kartoffelrækkerne og beholde Den Classenske Legatskole for os selv. Så megen overensstemmelse behøver der trods alt ikke være mellem ord og handling.
fra Hvad Jelved sker der?Af HANS DAVIDSEN-NIELSEN, Politiken

Og nu vi alligevel tangerer Asmaa
»Der er en overraskende sødme og venlighed
i hendes svar. Hun smelter hjerter til forskel fra den kompromisløse Asmaa, der er blevet et velkendt ansigt i medierne.« (MORTEN SØRENSEN, BT journalist)
Mand skal være muslim
Hele sit liv har Asmaa været outsideren, der har kæmpet for at få lov til at gøre tingene på sin egen måde. I dag kæmper hun for at få lov til at prioritere sin karriere højere end ægteskab. »Før var det araberne, der spurgte mig, hvornår jeg skulle giftes. Nu er det alle andre. Hvis jeg følte, at der skulle ske noget, så ville jeg gå efter det. Det er ikke sådan, at jeg sidder og venter på prinsen på den hvide hest,« siger Asmaa, der aldrig har haft en kæreste.
»Jeg har haft mange bejlere. Men spørgsmålet er, om jeg bare skal have en bejler på den traditionelle måde, hvor en familie kender min familie, og så skal jeg lige lære deres søn at kende.«
Er det sådan, du kommer til at møde din mand?
»Det tror jeg ikke. Det forventer min familie heller ikke,« griner Asmaa.
Har du en forestilling om, hvem den rigtige er?
»Nej, det har jeg ikke. Og dog. Jeg har sagt nej til rigtig mange bejlere, så jeg må have en forestilling om det. Selvfølgelig skal han være muslim, for så har han de samme fundamentale værdier som jeg. Resten er op til ham og hans charme.«
Kunne du finde på at gifte dig med en dansk mand?
»Det kunne jeg godt finde på. National oprindelse er ikke så vigtig for mig. Men han skal være muslim, fordi islam er min livsanskuelse. Der er mange usagte ting, som man bare forstår, når man har den samme livsanskuelse.«
Fra BT interview, se også Enhedslisten for arrangerede ægteskaber og apartheid

"Den yderst kontroversielle Ayaan Hirsi Ali i SVT"
hos Stina Dabrowski, video fra min 35:40. Det er ikke fordi svenske aviser flokkes om at kommentere det. Hirsi Ali optræder i én artikel idag - der handler om Melodi Grand Prix.
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net