Et par snapshots
det er jo det geniale ved dagens små digitalkameras - man har dem altid i lommen. På vej hjem fra arbejde hævede månen sig smukt over Rosenborg Slot i vinterdisen. (Chr. Firtal, självklart).
Var inde på biblioteket og tyre dagens aviser, da jeg hørte klapsalver fra 2. sal. Sandelig om ikke det var Store Klaus, der læste op af sit seneste opus, Esbern. Hvad den nøjagtigt handlede om, blev jeg ikke helt klar over. Noget med Stauning og Borgbjerg og et avisbud. Mon han nogensinde selv har haft en avisrute ?
Det er over 4o år og ligeså mange Klaus Rifbjerg bøger siden, jeg sidst så ham "live". Det var i Kandestederne i Nordjylland, det københavnske jet-sets foretrukne badested fra starten af det 20. århundrede. Thorkild Rose, Poul Reumert, Oste-Jensen (Lousiana), Kokholms hotel og så videre.
Jeg satte mig og lyttede, og indgik samtidigt et vædddemål med mig selv. Vil han tordne mod regeringen og de "sorte præster" fra DF - over eller under 5 minutter. Det tog nøjagtigt 1 1/2 minut. Jeg lyttede lidt på lektien, som jeg kan udenad. Tog et par billeder og gik. Man blir sjælndent henrykt over at få sine forventninger indfriet så pronto. foto © webmaster
Det gode samfund
Essay af Jan Milld. Jeg tror det var journalisten Thomas Gür der blev spurgt i et dansk avis interview: "Hvad tænkte politikerne sig dengang i midt halvfjerdserne, da masseindvandringen begyndte" - og hans svarede : "Jeg tror egentlig ikke de tænkte sig noget som helst".
Der er også en anden mulighed, en slags psykologisk forklaring. En parallel til barnet der har brugt en hel dag på at bygge det perfekte sandslot. Det eneste der står tilbage er glæden ved at ødelægge det på få øjeblikke.
Et uddrag - resten på linket:
FOLKHEMS-SVERIGE
"Sverige på 1960- och 70-talen var kanske något unikt i världshistorien. Ett samhälle, mer präglat och välstånd och trygghet, jämlikhet och rättvisa, har kanske aldrig funnits.
Folkhems-Sverige. Detta var till stor del folkets förtjänst. Över detta samhälle har vi svenskar all rätt att känna stolthet!
Till förutsättningarna hörde från början faktorer som geografi och naturresurser, tillgång till utländskt kapital och utländska marknader. Av betydelse var en lång period utan krig. Dit hörde även svenska uppfinningar och svenskt företagande, arbetsfred och "full sysselsättning".
Men av inte minst betydelse var en arbetskraft med kvalitéer. Utan människorna i landet, utan svenskarna, hade det inte gått.
Folkrörelser - som frikyrkorörelsen, nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen - medverkade till att dana svenskarna. Det handlade om en folkbildning inte bara i bemärkelsen kunskapsförmedling, det handlade lika mycket om spridandet av en moral.
Man skulle försöka göra rätt för sig, inte ligga till last. Detta var en hållning bland svenska arbetare. "Gör din plikt - kräv din rätt!", så löd en demonstrationsparoll. Respekt från andra samhällsgrupper var något man fick kämpa sig till, genom sitt eget uppträdande. Till Första Maj tog man på sig finkostymen.
Detta gav också en arbetsmoral. Dit hörde punktlighet och hederlighet, yrkeskunnande och noggrannhet. Detta möjliggjorde framgångar på exportmarknader. "Made in Sweden" representerade kvalitet. Leveranser från Sverige kom i tid, vi var att lita på.
Produktionen gav ett välstånd att fördela. Ett socialt trygghetssystem utvecklades. En förutsättning för detta var en hög sysselsättningsgrad. En annan förutsättning var denna moral.
De flesta medborgare avstod från brottslighet, inte genom yttre sanktioner utan genom sin inre kompass. På samma sätt utgjorde denna individuella kompass en förutsättning för att det sociala skyddsnätet inte skulle missbrukas."
http://www.bgf.nu/lagom/10/10.html
The New Bolsheviks
Understanding Al Qaeda
By Frederick W. Kagan
Frederick W. Kagan is an assistant professor of military history at the United States Military Academy at West Point. He is the co-author of While America Sleeps: Self-Delusion, Military Weakness, and the Threat to Peace Today
November 16, 2005
Victory in war, and particularly in counterinsurgency wars, requires knowing one’s enemy. This simple truth, first stated by Sun Tsu more than two millennia ago, is no less important in the war on terrorism today. It has become almost common wisdom, however, that America today faces an enemy of a new kind, using unprecedented techniques and pursuing incomprehensible goals. But this enemy is not novel. Once the peculiar rhetoric is stripped away, the enemy America faces is a familiar one indeed. The revolutionary vision that undergirds al Qaeda’s ideology, the strategy it is pursuing, and the strategic debates occurring within that organization are similar to those of Marxism-Leninism-Stalinism at various periods.
What’s more, the methods that led to the defeat of that ideology can be adapted and successfully used against this religious revival of it.Certain strands of Islamist ideology are so similar in structure to basic tenets of Marxism-Leninism that the comparison is unavoidable.
The similarities are most apparent in the writings of Sayyid Qutb, an Egyptian Islamist and a member of the Muslim Brotherhood executed in 1966. Qutb, who produced a pamphlet called Milestones that summarized much of his work, has powerfully influenced the modern jihadist movement, especially Ayman al-Zawahiri --Osama bin Laden’s deputy and the ideologue of al Qaeda-- and Abdul Musab al-Zarqawi, “emir” of the al Qaeda organization in Iraq.
The Influence of Marx and Lenin..............
http://www.aei.org/publications/pubID.23460,filter.all/pub_detail.asp
Var inde på biblioteket og tyre dagens aviser, da jeg hørte klapsalver fra 2. sal. Sandelig om ikke det var Store Klaus, der læste op af sit seneste opus, Esbern. Hvad den nøjagtigt handlede om, blev jeg ikke helt klar over. Noget med Stauning og Borgbjerg og et avisbud. Mon han nogensinde selv har haft en avisrute ?
Det er over 4o år og ligeså mange Klaus Rifbjerg bøger siden, jeg sidst så ham "live". Det var i Kandestederne i Nordjylland, det københavnske jet-sets foretrukne badested fra starten af det 20. århundrede. Thorkild Rose, Poul Reumert, Oste-Jensen (Lousiana), Kokholms hotel og så videre.
Jeg satte mig og lyttede, og indgik samtidigt et vædddemål med mig selv. Vil han tordne mod regeringen og de "sorte præster" fra DF - over eller under 5 minutter. Det tog nøjagtigt 1 1/2 minut. Jeg lyttede lidt på lektien, som jeg kan udenad. Tog et par billeder og gik. Man blir sjælndent henrykt over at få sine forventninger indfriet så pronto. foto © webmaster
Det gode samfund
Essay af Jan Milld. Jeg tror det var journalisten Thomas Gür der blev spurgt i et dansk avis interview: "Hvad tænkte politikerne sig dengang i midt halvfjerdserne, da masseindvandringen begyndte" - og hans svarede : "Jeg tror egentlig ikke de tænkte sig noget som helst".
Der er også en anden mulighed, en slags psykologisk forklaring. En parallel til barnet der har brugt en hel dag på at bygge det perfekte sandslot. Det eneste der står tilbage er glæden ved at ødelægge det på få øjeblikke.
Et uddrag - resten på linket:
FOLKHEMS-SVERIGE
"Sverige på 1960- och 70-talen var kanske något unikt i världshistorien. Ett samhälle, mer präglat och välstånd och trygghet, jämlikhet och rättvisa, har kanske aldrig funnits.
Folkhems-Sverige. Detta var till stor del folkets förtjänst. Över detta samhälle har vi svenskar all rätt att känna stolthet!
Till förutsättningarna hörde från början faktorer som geografi och naturresurser, tillgång till utländskt kapital och utländska marknader. Av betydelse var en lång period utan krig. Dit hörde även svenska uppfinningar och svenskt företagande, arbetsfred och "full sysselsättning".
Men av inte minst betydelse var en arbetskraft med kvalitéer. Utan människorna i landet, utan svenskarna, hade det inte gått.
Folkrörelser - som frikyrkorörelsen, nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen - medverkade till att dana svenskarna. Det handlade om en folkbildning inte bara i bemärkelsen kunskapsförmedling, det handlade lika mycket om spridandet av en moral.
Man skulle försöka göra rätt för sig, inte ligga till last. Detta var en hållning bland svenska arbetare. "Gör din plikt - kräv din rätt!", så löd en demonstrationsparoll. Respekt från andra samhällsgrupper var något man fick kämpa sig till, genom sitt eget uppträdande. Till Första Maj tog man på sig finkostymen.
Detta gav också en arbetsmoral. Dit hörde punktlighet och hederlighet, yrkeskunnande och noggrannhet. Detta möjliggjorde framgångar på exportmarknader. "Made in Sweden" representerade kvalitet. Leveranser från Sverige kom i tid, vi var att lita på.
Produktionen gav ett välstånd att fördela. Ett socialt trygghetssystem utvecklades. En förutsättning för detta var en hög sysselsättningsgrad. En annan förutsättning var denna moral.
De flesta medborgare avstod från brottslighet, inte genom yttre sanktioner utan genom sin inre kompass. På samma sätt utgjorde denna individuella kompass en förutsättning för att det sociala skyddsnätet inte skulle missbrukas."
http://www.bgf.nu/lagom/10/10.html
The New Bolsheviks
Understanding Al Qaeda
By Frederick W. Kagan
Frederick W. Kagan is an assistant professor of military history at the United States Military Academy at West Point. He is the co-author of While America Sleeps: Self-Delusion, Military Weakness, and the Threat to Peace Today
November 16, 2005
Victory in war, and particularly in counterinsurgency wars, requires knowing one’s enemy. This simple truth, first stated by Sun Tsu more than two millennia ago, is no less important in the war on terrorism today. It has become almost common wisdom, however, that America today faces an enemy of a new kind, using unprecedented techniques and pursuing incomprehensible goals. But this enemy is not novel. Once the peculiar rhetoric is stripped away, the enemy America faces is a familiar one indeed. The revolutionary vision that undergirds al Qaeda’s ideology, the strategy it is pursuing, and the strategic debates occurring within that organization are similar to those of Marxism-Leninism-Stalinism at various periods.
What’s more, the methods that led to the defeat of that ideology can be adapted and successfully used against this religious revival of it.Certain strands of Islamist ideology are so similar in structure to basic tenets of Marxism-Leninism that the comparison is unavoidable.
The similarities are most apparent in the writings of Sayyid Qutb, an Egyptian Islamist and a member of the Muslim Brotherhood executed in 1966. Qutb, who produced a pamphlet called Milestones that summarized much of his work, has powerfully influenced the modern jihadist movement, especially Ayman al-Zawahiri --Osama bin Laden’s deputy and the ideologue of al Qaeda-- and Abdul Musab al-Zarqawi, “emir” of the al Qaeda organization in Iraq.
The Influence of Marx and Lenin..............
http://www.aei.org/publications/pubID.23460,filter.all/pub_detail.asp
<< Home