mandag, november 14, 2005

Sveriges tikkende bombe

ville jeg kalde "den kulturelle bombe", men DN tror stadig det er et spørgsmål om at få folk i arbejde. Hvilket i og for sig er svært nok. De jobs de skulle hahaft befinder sig i Indien og Kina.
Den svenska sociala bomben
Utanförskapet i svenska förorter är en social bomb. Den är extra farlig i kombination med de radikala islamistiska grupper som trängt in i föreningsliv och lokalsamhälle.
Nalin Pekgul, ordförande i socialdemokratiska kvinnoförbundet, flyttar från Tensta av rädsla för våld och tilltagande islamisering. Men hennes partikamrater verkar ha svårt att förstå signalen.
********
Från sin utsiktspunkt i Stockholms innerstad har Sveriges integrationsminister påtagligt svårt att se den sociala bomb som tickar i miljonprogrammets bostadslimpor. Han tycks också ha missat att det inte bara är Pekgul utan också partivänner i Malmö och Göteborg som vid upprepade tillfällen varnat för den explosiva situationen. "Förutsättningarna att göra Bergsjön till en normal stadsdel är nästan hopplösa", sade Göteborgs starke man Göran Johansson (s) för några år sedan.
I OECD:s specialgranskning av svensk integrationspolitik från förra året framträder vidden av vårt eget misslyckande.Där framgår bland annat att arbetslösheten bland invandrare från Nordafrika och Mellanöstern var 22,2 procent i Sverige år 2003, jämfört med 13,3 procent i Kanada, 13,4 procent i Australien, 15 procent i Storbritannien, 12,3 procent i Holland och 22,8 procent i Tyskland.I slutet av 1980-talet var skillnaden i sysselsättningsgrad mellan svenskfödda och invandrare inte alls stor. Men under de senaste 15 åren har ett gap öppnat sig, konstaterar OECD.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=487074&previousRenderType=2

Burn, baby, burn
Bernard- Henri Lévy er sådan set kun med som smagsprøve på fransk, intellektuel tænkning og sprogbrug. Har han nu overdoseret sin amfetamin igen? Man gætter nok ikke galt at han bor på tryg afstand af de franske mini- jihadister.
Ingenting kommer att hejda rörelsen. Jag säger självklart inte att den inte kommer att stanna. Men jag säger att ingen gest, ingen idé, ingen politik på kort eller lång sikt kommer längre att i sig äga den underbara förmågan att i ett trollslag krossa en spiral som helt säkert först kommer att fullborda sin logik.
http://expressen.se/index.jsp?a=468767

Muhammed i folkekirken
Jeg kunne have lyst til at gengive en af mig bekendt fagkvinde: "Religionsdialog er for hattedamer". Man kunne måske spørge sig om hattedamerne ikke er i overtal i Folkekirken ?
foto © webmaster
Af Søren Espersen, folketingsmedlem (DF)
AT FOLKEKIRKEN er rummelig, glædes man dagligt over. Men præster, der lukker Muhammed ind i folkekirken og gør islam til en del af kirken, glædes man ikke over.
For pastor Anne Braad er »forskellene mellem os kristne og muslimerne slet ikke så store. Derfor synes jeg også, at en imam skal have en plads i kirken.«
Sådan udtaler hun sig i Kristeligt Dagblad 1/11. I samme interview mener hun, at det er »vigtigt at vide, hvad imamen siger, når der rejses en aktuel sag i medierne om islam.«
AB har derfor besluttet, at menigheden i Sankt Stefans Kirke på Nørrebro skal have en fast tid hver måned, hvor den kan træffe en imam i kirken.
Ikke på prædikestolen - endnu da - men i præsteværelset, hvor han kan besvare spørgsmål om islam. AB er med sin egenrådige handling selvfølgelig på afveje og burde straks være kaldt til orden, men hendes biskop, Erik Normann Svendsen, er efter sigende begejstret.
AB fortæller åbenhjertigt, at »ideen begyndte som en vittighed,« fordi man havde babybongo, yoga, legestue og parterapi i kirken. En kollega sagde for sjov til AB: »Skal vi ikke også have en imam?«
»Det er lige, hvad vi skal,« lød det skægge og legesyge svar. Men Sankt Stefans Kirke er ikke AB's private stykke legetøj, hvilket biskoppen burde fortælle hende frem for at lege med.
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3379048

Swedish Jews and Muslims join forces
Godt at se at der er ét punkt hvor den "interkonfessionelle dialog" er frugtbar. (foto fra min lokale halal/kosher leverandør. Strålende kød til rimelige priser. Måske forslaget ville medføre at man lettere kunne få lammekød i Sverige, og at oksekødets kvalitet ville hæve sig lidt over den absolutte bund.
By Susanna Abramowicz in Stockholm
Sweden is the only EU country today where slaughter according to the rules of kashrut and halal is legally prohibited.
Unnecessary suffering According to Swedish law, animals may only be slaughtered under anaesthesia. Since this means that the animal would be immobile, it does not satisfy the criteria for kashrut, which say that an animal must be healthy and able to move before it is slaughtered. Importing kosher or halal meat is permitted, but it is about 100 to 200 per cent more expensive than regular meat in Sweden.
http://www.ejpress.org/article/4192

Why liberal Islam is not the solution
Faisal Devji
11/14/2005

Analysis of the latest urban violence wracking France has tended to focus on two causes. For the right, it is a problem posed by immigrants, and for the left, it is a problem of the discrimination suffered by them. While both left and right have returned to the language of race and immigration, what has disappeared from the debate is the language of religion, specifically Islam, that has characterised politics in these very areas for the last few years. What became clear in France lately is that both race and religion are unstable categories. They manifest themselves in new and varied ways that leave governments floundering to find adequate responses.
Judging by official rhetoric, not just in France but also in Europe and America, many political leaders believe the way to deal with Muslim disaffection and Islamic extremism is to encourage moderate forms of Islam. But this approach seems doomed to fail................................
http://financialexpress-bd.com/index3.asp?cnd=11/14/2005&section_id=4&newsid=6656&spcl=no
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net