Frihed er slaveri
(George Orwell, 1984)
Jeg husker psykiateren og Freudianeren Thorkild Vanggaard fortalte om et fjernt folk, der var helt fri for neuroser, fordi deres hverdag var så gennemritualiseret. Mange - især unge - har det svært med frihed, men kan man ikke se islam som en "samleneurose" : man samler al sin irrationelle angst under én hat? Dér finder man sin frihed - i en tvangsneurose der tilfældigvis er en verdensreligion. I doublespeak og doublethink. Hurra for ny-inderligheden. Den skal nok løse mange problemer med tiden.
Weekendavisen om vækkelsen blandt muslimske unge i Danmark
(fotos © webmaster)
Gülay og Havva vil hverken høre popmusik eller plukke deres øjenbryn. Det er imod den sande islam, og den finder de online. Unge muslimer går ikke til imamen eller i moskeen. De går på nettet.
Af JOHANNE MYGIND
»Vi elsker Allahs sendebud« står der med skrigende pink hen over skærmen på Gülay Köcbays lille bærbare PC. Hun tænder for computeren mindst en gang om dagen for at få mere at vide om islam. Yndlingssitet hedder www.sunnipath.com Det er en sunnimuslimsk hjemmeside, hvor man kan søge på alle de emner, som moderne muslimer kan komme i tvivl om. Gülay og lillesøsteren Havva klikker hjemmevant rundt blandt fatwaer og citater fra Koranen, sidst slog de op, om det var halal at plukke øjenbrynene, eller om det var et udtryk for uislamisk forfængelighed.
- Til deres lettelse viste det sig, at Muhammed havde tilladt både mænd og kvinder at plukke de vildfarne hår over næsen. Så nu plukker Havva og Gülay den del, men resten af deres øjenbryn lader de gro frit hen over panden.
Sunnipath.com er kun en af mange muslimske hjemmesider, der har spørgsmål og svar om den rette islamiske praksis. Gülay og Havva surfer hjemmevant rundt på sider med navne som www.islamicity.com www.islamfortoday.com og den danske www.islamisk.dk
»Imamerne servicerer kun forældregenerationen, og forældrene har blandet deres religion fuldstændig sammen med deres hjemlands traditioner,« siger imam Fatih Alev. »Det er fra nettet, at de unge kan få den mest pålidelige viden om islam.«
Og der er bud efter pålidelig viden om islam, for Danmarks unge muslimer er langt mere religiøse end deres forældre. En undersøgelse foretaget af Catinet for ugebrevet A4 viste for nylig, at 58 pct. af muslimerne i alderen 20 til 30 mener, at islam har betydning for deres daglige levevis. Det er kun 25 pct. af forældregeneration mellem 51–60 år, som har det på samme måde.
»De fleste unge muslimer er faktisk en slags konvertitter. De er opvokset i hjem, hvor man har været religiøs af tradition, og de bliver først rigtige muslimer som teenagere,« siger Fatih Alev. Han har i de sidste syv år været ordstyrer på mailinglisten »Danmarks Forenede Cybermuslimer«
[..]
- Thomsen Højsgaard mener, at der er et muslimsk ungdomsoprør i gang, som er så vidtrækkende, at det kan sammenlignes med Luthers reformation af den kristne kirke. »Ligesom Luther vil de unge muslimer også tilbage til deres tros oprindelige udgangspunkt. De vil læse de gamle skrifter og frigøre sig fra de traditionelle fortolkninger og her giver nettet jo mulighed for at søge de tolkninger, der lige præcis passer til dig.« At de unge nyfortolker deres religion betyder dog ikke nødvendigvis at tolkninger bliver mere liberale, mener Morten Thomsen Højsgaard.
»Nettet giver mere magt til det enkelte menneske, men på en eller anden finurlig måde sker der jo det, at mange søger det, som er autoritært, reaktionært og fundamentalistisk.« [...]
- Hos cybermuslimerne er de i øjeblikket stort set enige om, at det gælder om at undgå musik, og da musik også er blevet erklæret haram på sunnipath.com, så holder Gülay sig til det. I stedet er hun begyndt at recitere Koranen eller årstal fra danmarkshistorien, når sveden hagler på løbebåndet, for det er hårdt at undvære musik, når hun træner.
»Jeg har det meget sådan, at når der er noget, der bliver diskuteret på nettet, så sætter jeg mit fokus på det og lige i øjeblikket er jeg meget omhyggelig med at undgå musik. Hvis jeg slet ikke kan undgå det, så tænker jeg over teksterne og det er klart, at musik bliver haram, når der er så meget af den, som handler om sex.«
Et muslimsk ungdomsoprør
Fatih Alev er meget tilfreds med den udvikling det muslimske ungdomsmiljø gennemgår i disse år. Han ser det som en religiøs oprustning, fremprovokeret af den konstante opposition til islam. »Det er jo lidt mærkeligt at se det sådan, men i virkeligheden skal vi være taknemmelige for Pia Kjærsgaard, for hun har fået de unge til at søge religionen. Det kan man jo kun være glad for.«
Bernard Lewis: Reprise
Hans Die Welt interview røg desværre ud af tekniske grunde. Mkt. læseværdigt - til de få der stadig læser tysk:
Die Christen werden zur Minderheit in Europa. Ggen den Iran braucht es Härte. Amerika ist bedroht. Ein Gespräch mit dem renommierten Islamwissenschaftler Bernard Lewis
Den nye orientalisme
Af Michael Pihl, lektor
Den nye orientalisme romantiserer islams jihad-tradition og fortrængerkulturkonfliktens historiske udgangspunkt. Som kulturel selvtugt imødekommerden dog Vestens behov for virkelighedsflugt.
Orientalisme hedder en kitschet kunststil fra 1800-tallet. En romantiseret og pervers fascination af bødler og haremsdamer i datidens muslimske verden.
-I dag trives en ny orientalisme. En af vor tids mest udbredte historiske novelletter handler om konflikten mellem religionerne. Det er myten om det multikulturelle paradis efter den muslimske erobring af Spanien og ensidig placering af al skyld hos europæerne. En myte der afspejler selvhadet hos Vestens toneangivende venstreorienterede fabrikanter af massekultur.
Vi skal stopfordres med myten om Vestens eneskyld for religionskonflikten. Vestens unge skal lære at undskylde for korstogene, mens ingen undskylder eller taler om den muslimske aggression over for kristne kernelande, der fandt sted 450 år før. [..]
I en svensk børnebog, »Helgener og Korsriddere« (2000), mades børn med denne løgnehistorie. På en tegning taler nogle spaniere om, hvordan de opfatter det som en forbedring at have fået lov til at blive underkuet af muslimerne. Jøder og kristne i Spanien underkaster sig med glæde deres dhimmi-status som 2. klasses borgere efter den muslimske erobring i 711. »Jeg synes, det er meget bedre nu«, siger en tilhyllet kvinde med løftet pegefinger: »Vi må bede til Gud på vores egen måde, ingen behøver at gå over til islam, hvis de ikke vil«. Manden siger: »Men vi, der er kristne, skal betale en særlig skat til araberne«, men hans klogere kone belærer ham: »Jo, men du betalte endnu mere i skat til kejseren, selvom han var kristen«.
- Politisk korrekte børnebøger fra Sverige har altid kunnet fås i hyldemeter. »Da jeg var barn i 1970erne, skulle vi læse »Trellene«, en marxistisk-socialdemokratisk røverhistorie om, hvordan kirken og kapitalismen kun havde plaget og undertrykt folk i Europas historie. Skovgaard Nielsens »Korstog og Jihad?« (1998) er i gymnasiet stadig standardværk om kulturkonflikten. Også denne bogs fremstilling og udvalg af kilder bærer præg af den sædvanlige politisk korrekte tendens: »Der er (dog) ingen tvivl om, at i et langt historisk perspektiv har muslimer været betydelig mere tolerante overfor tilhængere af andre religioner, end kristne har været«. En særdeles tvivlsom påstand ud fra enhver rimelig historisk betragtning.« [..]
- Selvforagt og forfaldskultur spejler sig i Vestens nye orientalisme. En heksebryg af politisk korrekthed, romantik og fortrængt angst for totalitære sider af en aggressiv lov- og erobringsreligion, som Europas radikale middelklasse ikke tør konfrontere.
Men det er på tide at gøre op med den nye orientalisme. Korstogenes tid er endegyldigt forbi. Det er den muslimske jihad ikke.
Berlingskes kronik
<< Home