torsdag, juni 01, 2006

Man blir´altså så bevæget

"jeg har af natur en passioneret tilgang til livet"
alle vi der ved en smule om kærlighed:
damebladsmuslimen Can Can har det nogenlunde som når jeg begraver en kær ven og orglet spiller "I Østen Stiger Solen op" på melodi fra Niels W. Gades Elverskud ved udgangen. Med kor. Helst barok-orglet i Vor Frelser(foto, klik!) hvor jeg blev døbt, men græd af helt andre grunde.
Mindre kan ikke gøre det, og vi har jo alle et hjerte, Gud bedre det. For mit eget vedkommende er det som regel en forbigående bevægelse, Men ej for Can Can - hun er til stadighed bevæget og "spirituel". Her ææælskes og føøøøles.
Og jeg troede at jeg var romantiker:
(foto: Jakob Holdt som stand in for Kehlet fotografi og provins-bryllupsfotografen))
Kæmp for alt, hvad du har kært
– "Altid frejdig, når du går" er en universel salme, som kan forstås af alle, der elsker, siger Sherin Khankan, formand for Forum for Kritiske Muslimer
Har du en yndlingssalme?
– Jeg holder meget af "Altid frejdig, når du går". Det er en salme, der går lige ind i hjertet på mig. Linjerne "Kæmp for alt, hvad du har kært, dø om så det gælder" handler om betingelsesløs hengivenhed, om at ofre sig for det, man elsker. Det passer godt til mig, for jeg har af natur en passioneret tilgang til livet, jeg brænder for det, jeg er engageret i.
Hvornår lærte du salmen?
– Jeg hørte den første gang til et bryllup i en af Københavns kirker, hvor den gjorde et stort indtryk på mig. Ind i den sammenhæng handler den om ægteskabets alvor, om at kæmpe for det, man elsker, ligegyldigt prisen. Men salmen er også blevet brugt i krigstid, og i det hele taget handler den om aldrig at give op. Det er en universel salme, som kan forstås af alle, der elsker.
Hvad betyder de danske salmer for dig?
– Mange salmer har et universelt budskab. Jeg tror, at der kun er én Gud, og derfor er det den samme Gud, som jøder, muslimer og kristne søger. De danske salmer viser kærlighed til Gud, og det kan jeg forholde mig til som troende menneske.
Er der en tilsvarende salmedigtning i den muslimske tradition?
– Ja, inden for den muslimske sufi-tradition, som går op i Koranens spirituelle karaktertræk, findes der både ældre og nutidige hymner, som udtrykker kærlighed til Gud og profeten Muhammed. Derudover er det nærmest en kunstdisciplin at kunne recitere Koranen syngende. Jeg kan personligt godt lide at vise kærlighed til min skaber gennem sang. For mig handler "Altid frejdig, når du går" også om kærlighed til skaberen.

fra Kristeligt Dagblad

Eufori på DR
skulle galt endelig være ude, så får Søren Krarup ret: Tidligere tiders landsskadelige fremmedpolitik kommer ikke tilbage. Og når jeg skriver "landsskadelig" mener jeg det helt bogstaveligt. Naturligvis har SR regeringen og venstrefløjen skadet Danmark irreversibelt. Det er ikke en opinion - det kan belægges med tal. Masser.
- Men det kan selvfølgelig være at S, Søvndahlisterne og postkommunisterne finder på en ny variant. Eva Smith som integrationsminister? Bæk Simonsen som kulturminister? Svend (Fidel) Auken som udenrigsminister? Kun fantasien sætter grænser for morsomhederne.
Men nu er der jo et bekvemt antal år til næste valg, så det kan være de skal holde champagnepropperne i på DR.
Og så er det jo normænd - hvordan ville man reagere med et norsk analyseinstitut i telefonen - de danske er slemme nok. Et tip til Fogh: Kom ud af Irak, det er en sump med evighedspotentiale. Kvinderne kan ikke lide det. Jeg kan heller ikke. Og hver 2. stemme afgives med følelserne. Mindst. (Jeg har netop været i selskab med dedikerede fans af Enhedslisten) . Man må indse at en stor del af befolkningen danner deres politiske billede i 20 års alderen, for aldrig senere at lade virkligheden forstyrre det. De er konservative og religiøse - de ved det bare ikke.
Tak og lov man er partiløs.
En opsigtsvækkende meningsmåling i B.T. viser, at regeringen har mistet sit flertal, mens Socialdemokratiet er oppe på samme niveau, som ved valget.
Målingen er lavet af det norske meningsmålinsinstut Sentio, der nu laver meningsmålinger for alle de tre nordiske lande.
Også de Radikale og SF går klart frem, og det betyder, at Socialemokraterne, de Radikale, SF og Enhedslisten kan mønstre 89 mandater. Derimod kan regeringen, Venstre og de Konservative sammen med Dansk Folkeparti kun mønstre 86 mandater.
I den nye måling er Socialdemokraterne nået op på 25,7 pct. - næsten lige så meget som valgresultatet fra februar sidste år på 25,9.

Fogh mister magten
BT´artikel

Mammut Margarinesjat
kunne jeg altså ikke stå for. Hun er (heldigvis) ikke rigtig klog, hende Helle ovre i Jylland. PBUH.Det forlyder hun er lykkeligt gift hvilket er .......en stor skam.
(Polemiken)






"Du er dansker. Du forstår det slet ikke"
Moustachernes parade i Østre Landsret, ingen har "gjort noget" og de lyver stærkere end en kamel kan rende. Det mobilfotoet viser , er et uheld og desuden selvforsvar.

han har måske en pointe der. En historisk æresdrabssag, hvor 9 risikerer at blive dømt og formentlig udvist. Interessant hvad Unni Wikan (der overværer den) skriver når dommen er afsagt. (klik foto)
Taxa-møde med onkler
Ad omveje gik turen først til Ringsted.- Vi kørte hen på en stikvej. Her holdt Ghazalas onkler i en taxa, sagde Sharif på gebrokkent dansk. Han fortalte også, at Akhtar antageligt fik overdraget indholdet af en pose, som onklerne havde i bagagerummet, og at posen formentlig indeholdt en revolver.
- Hvis det er sandt, er følgende løgn: at Akhtar, som han selv har hævdet, købte drabsvåbnet dagen før på Christiania og bar det hele dagen under sin trøje. At den ene onkel, som han har fortalt i retten, kun var i Ringsted, fordi en taxakunde -en ukendt serber -ville køres fra København til bilauktion i provinsen.at den anden onkel, som forklaret til retten, var ude at løbe en tur på Amager, da skuddene faldt.
Du er dansker
Sharif indrømmede derimod, at det var ham, der jagtede Ghazala og Emal fra Ringsted til Slagelse.
- Akhtar kom løbende over til bilen. Han var ophidset, sagde, at jeg skulle slukke for musikken og pegede den vej, jeg skulle køre. Han sagde, at jeg skulle overhale biler og køre stærkt. Jeg turde kun gøre, som han sagde. Jeg var bange for ham, lød det fra den velforberedte Sharif.
-Han satte Akhtar af tæt ved stationen. Da han hørte skuddene, satte han bilen i gear og kørte mod København.
- Jeg ville ikke vente på Akhtar, da det gik op for mig, hvad der var sket. Og selv om Asghar Ali (en anden af de tilstedeværende i bilen, red. ) slog mig og prøvede at tvinge mig til at vende om og hente ham, fortsatte jeg mod København.
- Hvis du var så uskyldig, hvorfor gik du så ikke til politiet?
- Da jeg sagde, at jeg ville, fortalte Ali, at han vidste, jeg havde fire børn, og hvis jeg gik til politiet med navnene, så vidste jeg godt, hvad der ville ske.- Han sagde: 'Du er dansker. Du forstår det slet ikke.'
(fra Ekstrabladet)

Tabet af social kapital
undskyld, "sammenhængskraft" (se Nomos). Sverige var nr 1 på tillidstoppen for 30 år siden. Idag et havari af tillid og økonomi. Et oplagt valgtema skulle man mene, men kig i vejviseren efter det. Eller på SVT.
Hvad der begynder at undre er at Sverige ligger højt på internet-toppen. Hvad bruger de dog deres netadgang til ? Et enestående demokratisk redskab der kunne overflødiggøre det latterlige demokratriministerium.
"Det intressanta med det här vansinnesdådet är dess vardaglighet.
Om inte min mamma hade befunnit sig så nära brottsplatsen hade jag inte ens vetat om att det ägt rum. I pressen blev attacken en notis på lokalsidorna.[..]
- Ändå är det nästan tyst om våldsbrottsligheten i den politiska debatten. Jag tror inte ens att brottsligheten platsar på tio-i-topp-listan över frågor som förs fram i debatten detta valår.

I stället är det vård, skola, omsorg och ekonomi och sysselsättning för hela slanten.
Blunda inte för våldsbrotten


Flugten fra "mångfalden"
svenske journalister mestrer til fuldkommed at pakke sandheden nydeligt ind. Deres rapporteren er et studie i sig selv. Hvem der var en flue på væggen på en svensk journalist uddannelse.
Jeg har ingen gode erindringer om den danske. Jeg byttede Oluf Palmes Allé i Århus ud med ØK og en søfartsbog, og det har jeg aldrig fortrudt.
Gråtfärdiga elever
– Lärarna på Nackstaskolan är jättebra. Men det är på skolgården eller vid pingisbordet som otryggheten kommer. Barnen kommer hem gråtfärdiga och berättar att saker blivit förstörda. Om de hade fått gå kvar ett år på S:t Olofskolan hade de åtminstone varit ett år äldre när de kommer till Nacksta, säger föräldern. Paul Alsén håller inte med om att barnen tvingas växa upp för fort.
– Jag har inte upplevt det så. Vi har byggt gungor och bollplank. Barn- och utbildningsnämnden har satsat 250 000 kronor på lekmiljön inomhus. De här satsningarna är även till för femmorna, säger han. Han menar att många hade valt en annan skola även om barnen börjat på Nackstaskolan först i sexan. Sedan några år tillbaka har en ganska stor andel av eleverna på S:t Olof-skolan valt andra skolor framför Nackstaskolan när de börjat årskurs sex.
– Det finns människor som är rädda för en mångkulturell miljö och områden som har sociala problem. Men Nackstaskolan är ingen stökig skola. Vår personal är duktig på att se när barnen inte mår bra. Sjätteklassare väljer bort Nackstaskolan


Man spørger sig selv
hvor længe Berlingske Tidendes herlige fritænkerhjørne "Groft Sagt" får lov at leve. I en verden af højglanspolerede klummeskrivere i de utålelige gratisaviser, der alle kan blive enige om ikke at vække anstød blandt de lamme annoncør-hjerner der betaler for den såkaldte journalistik. "Nyheder" - my foot! Længe leve kætterne på Groft Sagt:
Synd for syrerne
En af Groft sagts muntre læsere har sendt os hosstående foto, som han hævder er taget under en demonstration i Syrien, og han forsikrer, at der ikke er tale om billedmanipulation. Forklaringen skal være, at de fleste syrere – ud over deres vanskeligheder ved at læse arabisk – også døjer med engelsk. Da de derfor gerne ville have slogans som »Død over Amerika« o.lign. oversat til sidstnævnte sprog, så de kunne gøre større indtryk på verdenspressen, anmodede de om assistance af en engelsktalende ansat i et forsikringsselskab, der uheldigvis viste sig at have været sergent i den amerikanske hær, og som derfor påduttede de opbragte arabere de oversættelser, man kan se på billedet.

How the Welfare State Corrupted Sweden
"The difference to the older generations is obvious. My grandparents lived in a totally different world philosophically and morally, and my parents still wear remnants of their parents' "old" sense of justice and their perception of right and wrong. While my generations' parents are only "partly tainted" (which is bad enough), my generation is totally screwed up. Not having grown up with the sound values of our grandparents, but instead with those propagandized by the nanny state, the grandchildren of the welfare state have no understanding whatsoever of economics."
Per Bylund














View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net