torsdag, september 29, 2005

Nödvändigheten av at lämna Sverige

En ødelæggende kritik mod at forhenværende velfærdssamfund:
Min bitterhet är lika djup som den livskris jag just kravlat
mig ur. Om jag varit i 20-årsåldern med livet framför mig hade jag lämnat Sverige i dag.
Det skrev jag i min debattartikel i dag i Aftonbladet. Med anledning av denna debattartikel kom följande mejl, som jag bara inte kan undanhålla mina läsare och jag hoppas att skribenten tillåter mig detta offentliggörande; jag måste säga att detta mejl påverkar mig djupt :
Jag kom till en liknande insikt för åtta år sedan. Jag tog
konsekvensen och flyttade, 40 år gammal på den tiden. Jag har inte ångrat mitt beslut en enda gång, jag har aldrig ens fått anledning att ifrågasätta det. Tvärtom, varje gång jag är
i Sverige på besök får jag anledning att prisa mig lycklig
att jag inte bor där.

---------------
Från att ha varit ett rätt öppet och vänligt samhälle på
70-talet, har Sverige sakta omvandlats till ett kryptofascistiskt land där man inte kan andas. Jag vet vad jag pratar om, jag växte upp i diktaturens Grekland. Tro mig, det är mycket värre i Sverige idag än det var i Grekland på den tiden, även om nu Sverige inte burar in sina politiska och andra motståndare. Sverige sliter ut dem istället på ett mycket raffinerat men också mycket effektivare sätt. Sverige sliter faktiskt ut alla sina medborgare, även de mest välanpassade. Som dig, t ex.


Vad jag vill ha sagt med detta är att du inte bör ge upp, men inte heller ödsla ditt liv på att slåss mot spöken. Du har några år kvar i livet och du borde njuta av dem, utan bitterhet. Detfinns ingenting heroiskt i att slåss för redan förlorade mål och det är för sent för din eller min generation att ens tänka
på att reformera Sverige. Det kommer nog en revolt så småningom, men det dröjer många år till och du är för gammal för att sitta och vänta på den. Låt morgondagens 18-åringar reda ut soppan.
Packa och lämna skeppet; du har inget att förlora och allt att
vinna på det.
http://kurtlundgren.webblogg.se/m_092005.html
Kränkt och förbannad
Kurt Lundgren: Till nästa förhör tar jag med mig min läkare och en jurist
Jag är journalist, snart 62 år gammal, har skrivit i tidningar hela mitt liv, akademisk examen, har författat ett tiotal böcker och innehaft ledande befattningar.

----Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat föreställa mig att socialstaten fungerade så här. Är det detta som jag ett helt liv betalt in pengar till? I want my money back.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,705580,00.html

Koranoid ?
Knallhardt angrep på islam i ny roman
Romanen «Koranoid», som kommer ut på Gyldendal i oktober, er et knallhardt angrep på islamsk fundamentalisme. Forfatteren utgir boken under pseudonym, av frykt for egen sikkerhet.
Om to måneder kommer romanen «Koranoid» ut på Gyldendal. Innholdet i boka er så kontroversielt at forfatteren, som er debutant, har valgt å bruke pseudonym og skaffe seg hemmelig telefonnummer av frykt for reaksjoner fra islamistiske fundamentalister. Boka skal nemlig etter det Dagsavisen erfarer være et knallhardt angrep på islamsk fundamentalisme.
– Forfatteren frykter at noen kan lese boka på feil måte. Han vet jo ut fra erfaring, slik jeg vil tro de fleste av oss gjør, at det ikke er så vanskelig å fornærme enkelte muslimer. Jeg vil understreke at dette gjelder noen ganske få, de fleste muslimer er jo fornuftige mennesker, sier Kari Marstein, som er redaksjonssjef i Gyldendals avdeling for skjønnlitteratur.

http://www.dagsavisen.no/kultur/bok/article1707876.ece

DR 2 debatten
med Meir Carlsen og Søren Krarup. Sevärt. DR prøver at vise en tyrkiet som et moderne amfund. De fire pocent som findes i Ankara og Istanbul. Anthonsen tror Tyrkiet er et demokrati, Auken tror landet er trådt ind i moderniteten. Han har næppe været der nogesinde. Dybkjær snakker om noget helt andet - en Radikal specialitet.



http://www.dr.dk/debatten/cms/default.asp

They pick the weirdest winners
Joyce Caroll Oates, der i 30 år ikke har drukket oget stærkere end grøn the, for at holde balancen i sit følsomme nervesystem. Muligvis er hun er god forfatter:
For the past five years, journalists at the Academy ceremony have greeted the announcement with a sarcastic cry of "At last!". The cry was first uttered by Swedish journalist Gert Fylking in protest at "intellectual snobbery".
"It's the 'Oscar' of literature, televised all over the world, but they pick the weirdest authors," said Fylking.
http://edition.cnn.com/2005/SHOWBIZ/books/09/29/nobel.literature.reut

12 tegnere turde
http://www.jp.dk/kultur/artikel:aid=3293102/
så må vi jo følge deres eventuelle videre livsforløb:

Muhammeds ansigt
Af FLEMMING ROSE kulturredaktør
Komikeren Frank Hvam erkendte for nylig, at han ikke »tør tage pis på Koranen for åben tv-skærm.« En tegner, der skal afbilde profeten Muhammed i en børnebog, ønsker at optræde anonymt. Det samme gør vesteuropæiske oversættere af en islamkritisk essaysamling.
Et førende kunstmuseum fjerner et kunstværk af frygt for muslimers reaktion. I denne teatersæson opføres tre forestillinger med bid og satire rettet mod USA's præsident George W. Bush, men der er ikke en eneste om Osama bin Laden og hans allierede, og under et møde med statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) opfordrer en imam regeringen til at gøre sin indflydelse gældende over for danske medier, så de kan tegne et mere positivt billede af islam.



View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net