torsdag, oktober 13, 2005

Tørklædets signalværdi

Seneste nr. af Ugeskrift Læger 2005;167(41):3902
Speciallæge Lene Hendel, Birkerød.

På baggrund af udtagelser fra børn og unge-læge Vibeke Manniche i Ugeskrift for Læger (2005;167:2928-30) og journalist Marianne Scheele i Ugeskrift for Læger (2005;167:3423-4) føler jeg mig foranlediget til at fremsætte min støtte til førstnævnte og udtrykke bekymring over, at sidstnævnte - perfide - indlæg kommer fra en underviser på medicinstudiet.
Jeg støtter helt Vibeke Manniche i, at brug af hovedtørklæde - nok især hos yngre (danskuddannede) kvinder, og mindre hos ældre indvandrerkvinder uden primær tilknytning til det danske samfund - kan opfattes som, hvis ikke en provokation, så i hvert fald en demonstration.
Jeg har rejst og arbejdet i mit fag i Mellemøsten og synes bestemt ikke om den forskel, der er i behandling af kvindelige og mandlige patienter der.
Jeg er stolt over og glad for at bo i et land, hvor man kan gå klædt, som man vil, men dette er ikke ensbetydende med, at man kan fritages fra alle konsekvenser af sit valg. Jeg ville aldrig selv drømme om at klæde mig i miniskørt, shorts eller bararmet top, når jeg færdes i mellemøstlige samfund, hvor dette ville vække anstød. Dette helt uagtet, at min baggrund og klimaet ville have gjort det naturligt for mig, og at det i øvrigt på det pågældende tidspunkt formelt var fuldt lovligt.
Jeg skal understrege, at jeg intet som helst problem har med tørklædeklædte patienter, som jeg i vid udstrækning tager hensyn til, forudsat naturligvis at det ikke har indflydelse på den medicinske tilgang.
Derimod ville jeg være yderst betænkelig ved som kvinde at lade mig behandle af en tørklædebærende kollega, der åbent demonstrerer, at hun anerkender en forskel på mænd og kvinder, som jeg ikke kan acceptere. Jeg ville heller aldrig fagligt, socialt, privat eller forretningsmæssigt lade mig repræsentere af en person, der åbent demonstrerede dette kvindesyn.
http://www.dadlnet.dk/ufl/seneste.htm


Indvandrere massivt belastet af kriminalitet

Mon ikke der skulle have stået: Danmark er belastet ? Som f.eks. den 12 årige dreng der lige er blevet voldtaget i en svømmehal i Køge. Han er nok en kende belastet.

Nye tal om forskellige befolkningsgruppers kriminalitet skal tages med en række forbehold, siger Justitsministeriet. Indvandrere begår langt flere lovovertrædelser end folk af dansk oprindelse. Især efterkommere af indvandrere er massivt belastet af kriminalitet.
Det viser nye tal fra Justitsministeriet, som dog samtidig gør opmærksom på, at oplysningerne skal tages med en række forbehold.
Antallet af sigtelser var sidste år fem gange så stort for efterkommere af indvandrere som for borgere med dansk baggrund målt pr. 1000 personer i hver af grupperne. Forskellen er også stor, når man sammenligner de etniske danskere og indvandrere. Politiet noterede indvandrere for dobbelt så mange lovovertrædelser som danskere.
Imidlertid tager tabellerne ikke højde for, at der er langt flere unge blandt gruppen af efterkommere end danskere. Og unge er, uanset deres etniske baggrund, oftere i konflikt med loven end de midaldrende og de gamle.
/ritzau/
http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=394438/

- "Hvis tallene fortsætter med at eskalere i en uheldig retning, vil der komme flere fordomme overfor de her grupper"
strengt taget kunne man vel nøjes med at kalde det "domme"

Justitsminister Lene Espersen er rystet over en ny statistik, der viser, at indvandrere og især efterkommere af indvandrere langt oftere sigtes for lovovertrædelser end etniske danskere.
- Det er en overrepræsentation, der skriger til himlen om, at der skal gøres en meget massiv indsats, hvis udviklingen skal vende, siger hun.


Du kan læse hele rapporten her (PDF): Justitsministeriet
Læs Rigsgsstatistiker Jan Plovsings analyse om Indvandrere og kriminalitet fra 2004 her: Danmarks Statistik
http://www.dr.dk/Nyheder/Kriminalitet/2005/10/13/100223.htm

Urias på Little Green Footballs
med Muhammed tegningerne. Det er noget der gir blog-trafik:
The Danish newspaper that published cartoons depicting Mohammed has been forced to hire security guards after receiving numerous threats.
Death threats have forced daily newspaper Jyllands-Posten to hire security guards to protect its employees, after printing twelve cartoons featuring the prophet Mohammed.
http://www.littlegreenfootballs.com/weblog/weblog.php

Er det noe å tenke på, Stoltenberg?
Det samme kan man sige i DK: Hvordan kan S&R se danskerne iøjnene? Hvis ikke den berømte "integration" indfinder sig i løbet af en 10-20 år, står vi ikke bare med en politik, der har skadet Danmark økonomisk og socialt. vi står med en katastrofe i fuldt flor:
Av Hege Storhaug, Human Rights Service. Publisert i Klassekampen 13. oktober 2005.
Vil regjeringen Stoltenberg ta i bruk nye koster i integreringen, eller skal urett og ubehag fortsatt feies under teppet?
Det er stille fra Soria Moria, omtrent like stille som det var i valgkampen om integrering av våre nye borgere. Knapt innen ett eneste tema er det mer presserende med en ”revolusjonerende” kursendring. Vi er derfor mange som tenker tanken: Hvis det ikke nå legges en ny politikk på bordet, hvordan skal Stoltenberg og co kunne se befolkningen i øynene om noen år, for ikke å si om et tiår? For utvikling går raskt mot større og større menneskelige og samfunnsmessige utfordringer. Særlig på bekostning av de som er mest sårbare i systemene, barna, ungdommen og kvinnene. Og derav på bekostning et velfungerende demokrati og en velferdsstat – for alle.
Integreringspolitikk favner de fleste sektorer i samfunnet vårt. Jeg skal nevne noen problemstillinger som er sentrale for HRS.
http://www.rights.no/int_gen/hrs_20.00_051013_116.htm

Feministisk Initiativ i opløsning
i skænderier og mudderkastning. Det mest intereressante ved FI er al den pressedækning de har fået. Ganske enkelt fordi radikal-feminismen falder indenfor main stream konsensus og de har en del journalisteres sympati. Altså et pseudofænomen. Og Sverige har stadig ikke en indvandringskritisk stemme i offenligheden som får pressedækning. Rosenberg yderst tv.
Dagens debatt
”Hot mot genusforskningen tvingar mig välja bort Fi"
Professorn Tiina Rosenberg (Fi) drar sig tillbaka från politiken: När nu hela genusvetenskapen hotas är det min plikt att välja universitetet, skriver hon. Beteckningen feminist har på några månader blivit ett skällsord. Det antifeministiska bakslaget påverkar oss alla. Jag anser det i nuvarande debattklimat inte möjligt att förena det akademiska arbetet med politik, skriver Tiina Rosenberg som anklagar ”högerns tankesmedja” Timbro för att ligga bakom en kampanj mot sin person och mot genusvetenskapen. Hon har polisanmält en bokförsändelse från Timbro. Boken, en thriller, handlar om hur den ena efter andra försvinner. Jag känner igen Gudfadern när han talar, konstaterar hon.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=473303&previousRenderType=2
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net