lørdag, december 03, 2005

Nye idealer

foto:HORE ELLER MADONNA: Jenter i osloskolen dras mellom idealene, der burka og Britney er ytterpunktene. Bildet er fra fotograf og moteskaper Hussein Chalayans høstkolleksjon 1998.
Det er moderne at være gammeldags. Nederlagets ræsonnement. 100 års kvindekamp "down the drain". Nu kan Oslo- jenterne kæmpe forfra fra den præmoderne tilstand.. Kulturmødet er ideligt fremskridt og berigelse. Jeg kendte norske jenter i 70 erne. De var alle døtre af Agnar Mykle og Jens Bjørneboe. Helt oppe fra Harstad var de ligeså moderne og oplyste som i København.

Norske jenter får nye idealer når de går på skoler der de selv er etniske minoriteter.

MER TILDEKKET: I Oslo indre øst kler også etnisk norske seg mer tekkelig på noen av skolene.
«JEG BRUKER ALDRI tynne sommerkjoler eller miniskjørt, og jeg viser ikke navlen slik som det er moderne å gjøre nå. Jeg forsøker å se anstendig ut på en muslimsk måte fordi jeg vet hva muslimske gutter og jenter tenker.»Jenta som forteller er en etnisk norsk jente som går på en skole på Oslos østkant. På skolen er etniske nordmenn i klart mindretall. Og de etnisk norske jentene har begynt å forkaste de norske idealene om likhet og toleranse til fordel for ære. «
Jeg skulle ønske jeg var jomfru. Men det er for sent nå. I mitt neste liv vil jeg være muslim og oppføre meg som en pakistansk jente. Kanskje vil de respektere meg mer», sa en annen norsk jente.
http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/30/450847.html
http://www.document.no/weblogg/archives/008523.html

Freivalds er ingen Anna Lindh
og hvis hun havde været det, havde hun sikkert allerede været statsminister i stedet for Persson, der virker som om han har fået en overdosis af politik, efter næsten 50 år i det "statsbærende parti"
Freivalds får skulden Värre ser det ut för Laila Freivalds. Trots att katastrofkommissionen pekar ut statsministern som huvudansvarig för tsunamifiaskot så lägger svenska folket alltjämt skulden på utrikesministern. Drygt hälften, 51 procent, kräver hennes avgång. Hennes stöd bland de socialdemokratiska väljarna vacklar, mer än en tredjedel ser helst att hon avgår.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,740475,00.html

Dødstruslerne "irrelevante"
nå, men det var da skjønt - mord er mere "relevant " andre steder:
Jyllands-Posten opfordres til at sige undskyld
Han tror ikke, at tegnerne bag de omstridte tegninger af profeten Muhammed er i fare i Danmark, fordi personerne bag dødstruslerne i Pakistan ikke har forbindelse til eller støtte hos danske islamiske organisationer.
- Tegnerne skal tage det roligt og ikke lade sig påvirke i deres arbejde. De vidste ikke, hvor meget tegningerne ville krænke, da de blev bestilt til arbejdet. Men selvtægt findes ikke i islam. Dødstrusler er umoralske, uislamiske, udanske og ikke relevante i Danmark, siger han.
16.000 underskrifter mod tegningerne er samlet ind i Danmark, og dem tager en gruppe danske muslimer med til en konference i Saudi-Arabien. De tager af sted i morgen, og konferencen finder sted 7. og 8. december.
Her vil de diskutere tegningerne med ligesindede, for de føler ikke, at de kommer nogen vegne i Danmark.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2005/12/03/150546.htm?print=yes
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net