Om lægers religiøse symboler
er der stærkt delte meninger. Spørgsmålet er om ikke det er på tide nu, at Inderigs- og Sundhedsministeriet udstak nogle retningslinjer. Der er jo næppe én person i landet, som ikke før eller senere havner i en hospitalsseng. Går jødiske læger med kipa ? Jeg har aldrig set én.
Fra debat i Ugeskrift for Læger:
Smid dog fordommene
Debat
Afdelingslæge Andra Pachaï, Anæstesiafdelingen, Odense Universitetshospital.
Kære Safoora Mustafa, Suher Othman og Ayse Hayta og andre unge kvinder, der bærer tørklæde, når de er på arbejde i det danske sundhedsvæsen.
Det undrer mig meget, at kvinder anno 2005 i Danmark går med tørklæde, når millioner af muslimske kvinder vælger at gå uden tørklæde eller slør, selvom de er troende muslimer.
***********
For dem symboliserer jeres tørklæde også, at I betragter jeres mandlige kolleger og patienter som potentielle voldtægtsforbrydere og jeres kvindelige kolleger og patienter uden tørklæde som skøger. Derfor vækker jeres tørklæder væmmelse hos en række mennesker. Eksempelvis kan jeg nævne, at min iranske far væmmes, når han ser en kvinde i Danmark med tørklæde. Min far er også borger her i landet.
http://www.laeger.dk/portal/page?_pageid=33,15504288&_dad=portal&_schema=PORTAL
Stud.med. Helen Latifi, Syddansk Universitet
»Jeg er forarget over den hårde tone, som man nu er begyndt at bruge i de danske medier vedrørende islam, og at det nu har bredt sig til også at omfatte Ugeskrift for Læger, er rystende. Det drejer sig om kvindelige muslimske læger, der rent faktisk er født her i landet, har taget en uddannelse og nu bidrager til samfundet på smukkeste vis med deres kompetencer. Disse har tilfældigvis valgt at dække sig lidt mere til end det sædvanlige på grund af personlige overbevisninger. Det er en forkastelig måde at fremstille sine muslimske kolleger på. A. Pachaïs »bidrag« til debatten (Ugeskr Læger 2005;168:81) ved at nedgøre og ligefrem væmmes ved synet af tørklædet har sandelig overrasket mig.«
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pageid=33,15594366&_dad=portal&_schema=PORTAL
Alle må tåle ytringsfriheden
befriende klaring af begreberne. Vil det fjerne det tågeslør en del af landets intelligentsia befinder sig i ? Jeg tvivler, lukker for P1, og ignorerer Politiken. Dette begynder at ligne det værste tilbageslag for den fri, ældruelige tanke, siden halvdelen af landet lagde sig på maven for Karl Marx i 1970. Og sagen udstiller os som det vi er ved at blive : gidsler for SR regringens vanvittige fremmedpolitik i 90érne.
Af Oluf Jørgensen, afdelingsforstander i informationsret, mediejurist ved Danmarks Journalisthøjskole, Århus
Det er en alvorlig misforståelse, når nogle i den aktuelle debat fremstiller religionsfrihed og ytringsfrihed som modsætninger, skriver dagens kronikør.
Det er vigtigt at kunne se forskellen mellem på den ene side hadefuld nedrakning af en befolkningsgruppe og på den anden side kritiske og satiriske meninger om religioner og religiøse ledere. Hadefuld nedrakning afsporer demokratisk debat, hvorimod kritik og satire er demokratiets salt.
*********
I forhold til religioner er ytringsfriheden særlig vigtig, når religioner bliver brugt til at legitimere politiske forhold. Det er udbredt i en række mellemøstlige lande, men kendes også fra USA og andre lande.
Det bliver fatalt, hvis den aktuelle debat bruges til at opbygge en urørlighedszone om religioner, samtidigt med at religioner og religiøse ledere øver politisk indflydelse eller bruges til at legitimere politiske handlinger.
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3564654
Fra debat i Ugeskrift for Læger:
Smid dog fordommene
Debat
Afdelingslæge Andra Pachaï, Anæstesiafdelingen, Odense Universitetshospital.
Kære Safoora Mustafa, Suher Othman og Ayse Hayta og andre unge kvinder, der bærer tørklæde, når de er på arbejde i det danske sundhedsvæsen.
Det undrer mig meget, at kvinder anno 2005 i Danmark går med tørklæde, når millioner af muslimske kvinder vælger at gå uden tørklæde eller slør, selvom de er troende muslimer.
***********
For dem symboliserer jeres tørklæde også, at I betragter jeres mandlige kolleger og patienter som potentielle voldtægtsforbrydere og jeres kvindelige kolleger og patienter uden tørklæde som skøger. Derfor vækker jeres tørklæder væmmelse hos en række mennesker. Eksempelvis kan jeg nævne, at min iranske far væmmes, når han ser en kvinde i Danmark med tørklæde. Min far er også borger her i landet.
http://www.laeger.dk/portal/page?_pageid=33,15504288&_dad=portal&_schema=PORTAL
Stud.med. Helen Latifi, Syddansk Universitet
»Jeg er forarget over den hårde tone, som man nu er begyndt at bruge i de danske medier vedrørende islam, og at det nu har bredt sig til også at omfatte Ugeskrift for Læger, er rystende. Det drejer sig om kvindelige muslimske læger, der rent faktisk er født her i landet, har taget en uddannelse og nu bidrager til samfundet på smukkeste vis med deres kompetencer. Disse har tilfældigvis valgt at dække sig lidt mere til end det sædvanlige på grund af personlige overbevisninger. Det er en forkastelig måde at fremstille sine muslimske kolleger på. A. Pachaïs »bidrag« til debatten (Ugeskr Læger 2005;168:81) ved at nedgøre og ligefrem væmmes ved synet af tørklædet har sandelig overrasket mig.«
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pageid=33,15594366&_dad=portal&_schema=PORTAL
Alle må tåle ytringsfriheden
befriende klaring af begreberne. Vil det fjerne det tågeslør en del af landets intelligentsia befinder sig i ? Jeg tvivler, lukker for P1, og ignorerer Politiken. Dette begynder at ligne det værste tilbageslag for den fri, ældruelige tanke, siden halvdelen af landet lagde sig på maven for Karl Marx i 1970. Og sagen udstiller os som det vi er ved at blive : gidsler for SR regringens vanvittige fremmedpolitik i 90érne.
Af Oluf Jørgensen, afdelingsforstander i informationsret, mediejurist ved Danmarks Journalisthøjskole, Århus
Det er en alvorlig misforståelse, når nogle i den aktuelle debat fremstiller religionsfrihed og ytringsfrihed som modsætninger, skriver dagens kronikør.
Det er vigtigt at kunne se forskellen mellem på den ene side hadefuld nedrakning af en befolkningsgruppe og på den anden side kritiske og satiriske meninger om religioner og religiøse ledere. Hadefuld nedrakning afsporer demokratisk debat, hvorimod kritik og satire er demokratiets salt.
*********
I forhold til religioner er ytringsfriheden særlig vigtig, når religioner bliver brugt til at legitimere politiske forhold. Det er udbredt i en række mellemøstlige lande, men kendes også fra USA og andre lande.
Det bliver fatalt, hvis den aktuelle debat bruges til at opbygge en urørlighedszone om religioner, samtidigt med at religioner og religiøse ledere øver politisk indflydelse eller bruges til at legitimere politiske handlinger.
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3564654
<< Home