søndag, november 06, 2005

"Lækker overborgmester" ?

Jeg skal såmænd ikke blande mig hvis det er sådan man skal tiltale den kreative klasse fra "undervisitetet" - intelligensreserven fra det Inde Østerbro og det Ydre Frederiksberg, dimittenderne fra RUC og KAOS-piloterne. Hvad ved bønder om agurkesalat ?
foto © webmaster

Lækker overborgmester
Overskriften er ikke møntet på hverken mine lækre dansetrin eller mit lækre hår og heller ikke på mig som person, men på mit overborgmesterkandidatur. Med mange års professionel erfaring som leder i det københavnske kulturliv, har jeg erfaringen, modet og kræfterne til at gå nye veje, når det handler om forvaltningen af vores fælles ressourcer. Jeg vil stå i spidsen for en politisk ledelse, som tør nytænke den økonomiske styring af København efter årtiers socialdemokratisk dominans. Jeg kræver færre stregkoder og flere muligheder. Som radikal overborgmester vil jeg sikre, at der sættes en hel ny, dynamisk og kreativ dagsorden i København.
Mit kandidatur til overborgmesterposten i København har været genstand for en del ironiske og kritiske kommentarer fra politiske modstandere og fra pressen. Når jeg vælger at bruge overskriften: lækker overborgmester er det derfor med et humoristisk glimt i øjet og en kærlig hilsen til disse kritiske røster.
Lækker storby indebærer bl.a., at vi:
• udvikler en iværksætterstrategi og nedsætter en iværksættertænketank.
• iværksætter en dereguleringstrategi, der gør udvalgte områder af byen til kreative frizoner.
• styrker Københavns Internationale Strategi.
• stiller krav om en liberalisering af lukkeloven i København.
• stiller krav om en sænkelse eller en fjernelse af lufthavnsskatten.
• arbejder for opførelsen af en multihal og et kongrescenter.
• arbejder for at tiltrække store idræts- og kulturbegivenheder til København.
• udbygger Øresundsregion til et nordeuropæisk kraft- og vækstcenter.
• fremskynder udbygningen af Metroen.
• udbygger muligheden for at bade og dyrke andre fritidsaktiviteter i Københavns Havn.
• styrker folkesundhedsindsatsen når det handler om fedme, kræft og alkohol og udbygger mulighederne for både den organiserede og den selvorganiserede idræt.
• stiller krav om tilladelse til at opkræve kørselsafgifter i København

http://www.bondam.dk

Vi og dem ?
Naser Khader skriver bla. om det "skriftkloge" tankepoliti":
Kommentar Islam trænger til lidt protestantisk teologi
Berlingske Tidende 6. november 2005
Under en TV-optræden forleden, hvor jeg i forbindelse med debatten om tegningerne af Muhammed citerede Koranens vers 16;75, som lyder: »Frembring da ingen billeder eller lignelser af Allah, thi Allah ved, men I ved intet«.
Bagefter fik jeg en personlig mail med indledningen »Kære bror Naser« underskrevet »din søster i islam«. Det var med andre ord en mail fra en person, jeg ikke kender og aldrig har mødt (!), men som mente, at vi havde et nært forhold givet vores fælles religiøse oprindelse. I mailen advarer »min muslimske søster« mig mod, at jeg forsøger at udlægge islam, når der er nogle, der kender den hellige tekst bedre end jeg, og at jeg skader muslimerne og hjælper dem, der vil skade islam.
Som hun skriver: »Vi muslimer, der ikke har den store viden inden for islam, og som ikke har studeret islam i lang tid, skal passe på med, hvad vi udtaler os om i islam. Vi er ingen lærde, og derfor er det haram (forbudt) at fortolke Koranen, som vi har lyst til. Eller fortolke den på sådan en måde, at det ville gøre ikke-muslimerne glade«.
Det er jo i grunden en fantastisk arrogant og elitær holdning: kun nogle særligt kvalificerede personer – de skriftkloge – må udtale sig om islam. Desværre er denne holdning efter min erfaring ikke usædvanlig. Og den er mildest talt hverken befordrende for religiøs tolerance, demokrati, dialog eller gensidig forståelse, ligesom den heller ikke er videre gennemtænkt.
Den efterlader nemlig et afgørende spørgsmål:
Hvorfor er det egentlig, at den enkelte muslim ikke må tænke selv?Er vi da som muslimer blot robotter, der bør parkere vore holdninger hos disse særligt kvalificerede skriftlærde imamer, uanset at disse meget vel kan være både reaktionære og ensidige i deres fortolkninger? Er islam for kompliceret for den enkelte muslim at forstå? Og vil enhver ytring blot automatisk bidrage til den store sammensværgelse, som ikke-muslimer åbenbart deltager i, mod hele den muslimske del af befolkningen? Er enhver uenighed med »de skriftkloge« dermed udtryk for en skjult dagsorden om at ville islam til livs? Er de skriftlærdes filosofi den, at hvis man ikke er 100 procent enig med dem, så er man pr. definition imod dem?Som min »muslimske medsøster« skriver: »Håber min e-mail har vækket nogle tanker hos dig, og at du inshallah fremover vil være mere opmærksom på det, når du udtaler dig om noget i islam. Der skulle nødig opstå nogle misforståelser.«
Når jeg læser eller hører sådan noget, så bliver jeg bare så træt!Jeg bliver så træt af Allahs selvbestaltede »politi«. Jeg bliver så træt af manglen på kritik og selvkritik. Jeg bliver så træt af, at der ikke er plads til selvstændig refleksion, men masser af plads til den blinde tro, hvor man bøjer nakken for »de lærdes« udlægning af teksten. Og så bliver jeg træt af denne overfølsomhed, den nypuritanisme, der præger islam i Vesten i dag.
Mange af de her ting, som f.eks. forbuddet mod at tegne Muhammed, mod at høre musik, mod at se dans eller mod muslimske piger på cykel, er udtryk for en gammeldags og firkantet opfattelse af islam, som jeg ikke kan genkende fra min barndom og ungdom i 60erne, 70erne og 80erne. Islam har tidligere været en mere dynamisk religion*, men i dag dominerer de reaktionære kræfter. Det er trist, og det er farligt, for netop den blinde tro og ikke selvstændig refleksion gør jo, at vejen til at dø i Allahs navn bliver kortere.
*********
Så kære »muslimske søster«, medsøstre og -brødre: Vågn op, tænk dog selv, tag et ansvar for at bidrage konstruktivt og kom ud af offerrollen. Allah siger i Koranen, at mennesket har fået en hjerne til at skelne mellem det gode og det onde – så brug den dog.
(* Dynamisk? Det tog bogtrykkerkunsten 200 år at komme fra Vesteuropa til den islamiske verden- den var "haram")

Terrorsagen: De mistænkte
Jyllands-Posten 6. november 2005,
Er de Danmarks første islamiske terrorister? En grupper personer er under mistanke for at have etableret en terrorcelle i Danmark. De beskrives som velfungerende unge mennesker, men de ændrede sig radikalt. Her følger oprulningen af en hektisk uge med anholdelser og terrorfrygt i Danmark.
Af CARSTEN ELLEGAARD, SANNE GRAM, KRISTOFFER PINHOLT og LARS NØRGAARD PEDERSEN
Onsdag den 26. oktober kontakter Politiets Efterretningstjeneste, PET, ledelsen på politigården i Glostrup. Der er en sag under opsejling, en stor sag, og der skal handles hurtigt. PET har oplysninger om fire herboende unge mænd, som menes at være ved at planlægge en terrorhandling et sted i Europa. To af dem bor i Brøndby Strand-området, en på Nørrebro i København, mens den fjerde bor på Frederiksberg.
*************
25 til afhøring
Alle personer på adresserne tages med, i alt 25 personer, som bliver kørt til afhøring ved henholdsvis Bellahøj, Frederiksberg og Glostrup Politi. I lejlighederne bliver der optaget video, der tages fotos, og der bruges specialapparater i jagten på beviser. - Ransagningerne varer det meste af torsdagen, der bliver beslaglagt computere, mobiltelefoner, ca. 200.000 kr. i dansk og udenlandsk valuta og elektronisk udstyr, som fredag eftermiddag fortsat var ved at blive undersøgt af politiets teknikere. Måske er der tale om uskyldige anordninger, måske er der tale om elektronik, der kan bruges i forbindelse med bomber.
Ved hjælp af arabiske tolke indsamler politiet arabisk litteratur og papirer, der kan være interessant for politiet. Ifølge Morgenavisen Jyllands-Postens oplysninger er nogle af effekterne på adresserne gemt godt af vejen, men der findes hverken sprængstoffer eller våben.Politiet er ikke kun på privatadresser for at ransage. Det sker flere steder i København. Også den tyrkiske moske i Brøndby får besøg, da to af de senere anholdte ikke befinder sig på deres bopæle.
***********
Flere spor undersøges
Politiet er nu i gang med at undersøge, om der er forbindelser til andre igangværende efterforskninger i Danmark og udlandet. Det drejer sig bl.a. om en 44-årig bosnisk mand, der er blevet anholdt ved Gedser-færgen i Rostock på vej til Sverige med det militære sprængstof TNT. Politiet er også ved at undersøge, om der er forbindelse til danskmarokkaneren Said Mansour, der fredag under stort sikkerhedsopbud fik sin varetægtsfængsling forlænget. Derudover undersøger politiet også de effekter, der er fundet i forbindelse med ransagningerne, herunder de 200.000 kr. i dansk og udenlandsk valuta. En teori er, at pengene skulle gå til de efterladte familier. Men imam Abu Laban siger, at pengene slet ikke er forbundet med et formodet terrorangreb. De 100.000 kr. har familien til den 16-årige sigtede fra Brøndby Strand samlet sammen til en prostataoperation i enten Egypten eller Jordan.Sent fredag eftermiddag er tingene faldet lidt til ro i Glostrup. word dok: (bilede: Islamisk Trossamfunds Moske på Dortheavej)
http://files.upl.silentwhisper.net/upload1/Terrorsagen.doc
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net