søndag, december 25, 2005

Antidote

foto © webmaster
Noget af det svære ved juledagene er, at DR synes at have klonet Egon Clausens røst 30 gange, og ansat dem alle til at sprede klæg, sentimental kristelighed fra radio og TV.
Efter at have sikret mig at det ikke var Anders Gadegaard men biskop Norman Svendsen, der viede kronprins Frederik og Mary Donaldson så fornemt i maj, besluttede jeg mig for at gøre noget jeg aldrig har gjort før: Jeg gik hen i Domkirken til højmesse kl. 10. Som en slags DR modgift. Min salig far ville have vendt sig i sin grav.
Jeg vil sige: Hvis ikke man bliver betaget af en fuldsat domkirke, et orgel udvidet med 4 messingblæsere tilsat Københavns Drengekor, så er man svær at imponere.
Nok var der lovlig mange kendisser, nertz pelse og Burburry halstørklæder, men kirken er stor, så de druknede trods alt i mængden.
Biskoppen omtalte kort "præsteinitiativet" - elegant : "Enhver prædiken er politisk, enhver politisk prædiken rammer ved siden af" - og så lige et hug til pastor Langballe og et par ord om præsters ytrings- og forkyndelsesfrihed.

Orglet og blæserne postluderede over "Dejlig er Jorden" så ekstatisk at jeg var lige ved at råbe og klappe som til en Torsdagskoncert. Men da jeg ville ha været den eneste, tog jeg mig idet. Som det forhærdede tidselgemyt jeg stadig er, har jeg ingen kirkekultur. Kommer der kun til begravelser, hvor jeg er glad for at lejlighed byder sig til at synge. Når man nu har terpet de der salmevers i skolen. Udenad!
Et flot show til 4 stjerner i turistguiden ! Også for os der ikke rigtig tror på noget af det, ikke er mondæne, stuerene eller står i Den
Blå bog.
ps: Jeg havde en ven der dannede klubben "Ikke rygere for rygning". Jeg må overveje klubben : "Ikke troende for Folkekirken"

Om Frue Kirke: C.F.Hansen og Thorvaldsen er kapitler for sig selv. Jesus figuren har "dannet mode" over hele verden. (se link). Både Thorvaldsen, H.C.Andersen og Søren Kirkegaard blev bisat herfra.
http://www.koebenhavnsdomkirke.dk/default.asp

Anderledes kvalmt, politiserende går Stockhoms strenge biskop-inde til makronerne. Næst efter kunstnere og artister (et ord jeg godt vil slå et slags for i DK - mange kandidater til den betegnelse) - er der næppe større politiske naivister end præster.
Änglarna gråter när barn avvisas
Biskop Caroline Krook: Allt för många har fått veta att vi inte har rum för dem
Jul 2005: Och det hände sig vid den tiden då Göran Persson var statsminister i Sverige och Barbro Holmberg en av hans ministrar. Då utfärdades en förordning att alla människor skulle räknas, var och en skulle bege sig till sin egen stad för att registrera sig
.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,751203,00.html

Minsandten om ikke Anders Gadegaard dukkede op samme dag alligevel. Deadline om aftenen. Der faldt drøje hug mellem ham og Krarup (se om den er kommmet online). Havde han fået forflyttet nogle hår fra hovedet ned på brystet, siden jeg så ham sidst ?
Hjerternes tid
"Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at al verden skulde skrives i mandtal."Sådan lyder indledningen på juleevangeliet, en af kristendommens grundfortællinger. Men hvordan skal juleevangeliet forstås i 2005, og hvordan bør kristen næstekærlighed udmøntes i praksis i det Herrens år 2005?Det spørger vi to markante skikkelser i den danske folkekirke om. Debat Anders Gadegaard og Søren Krarup.
http://www.dr.dk/DR2/2sektion/index.htm
View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net