»I köpcentrumet är vi alla i turister«
jeg vil vove den påstand at enhver der kan færdes i Fields uden at gribes af en tærende livslede, måske ikke har så meget sjæl tilovers at tage skade på. Jeg klamrede mig til kameraet første og eneste gang jeg var der i foråret (flere fotos her). Fremragende stemningsbillede fra Sydsvenskan: (foto© Snaphanen, klik f. helbillede)
- "Shoppingcentret förändrar oss. Där blir vi alla turister, konstaterar Dan Hallemar efter en femtimmarsvandring på Fields utanför Köpenhamn. På köpcentret är klassmötena som tydligast. Och där finns det utopiska samhällets underklass – de ensamma männen.
- I köpcentrumet är vi alla i turister. Jag kan svära på att om någon försökte göra en film som Kvarteret Korpen idag, med en historia om möten över klassgränser, så skulle de vara tvungna att förlägga den till en plats som den här. Den kunde handla om de där två som sitter i ett vitt bås på Cafe Pascucci på tredje våningen på Fields. De har utsikt över rulltrapporna, han har mössan på sig, de håller varandras händer och mellan sig har de en stor Coca-cola med två sugrör i och intill sig på bänken några påsar från butikerna. Restaurangen spelar ”White Christmas”. Om det funnits ett fönster att se ut igenom skulle det ha kunnat snöa lätt därute. Kärlek är kärlek också på ett köpcentrum, liv är liv. Men bakgrunden spelar roll. Här finns inget av den där påbjudna formulerade, färdigpackade, romantiken hos ett Venedig eller ett Manhattan.[..]
- Jag förvandlas till en stalker. Jag sätter mig intill dem och väntar med dem. På Familia och på Fields. Jag följer dem när de reser på sig. Jag ser på dem och jag ser på mig. Ingen ser någon i ögonen, men jag föreställer oss som männen utan egenskaper och vi tänker: ”När allt var färdigt kunde han bara skaka på huvudet och fråga sig: Det här är alltså det liv som ska bli mitt”.
Dan Hallemar i shoppinglandet
»Judeophobia « ?
Jewish people are four times more likely to be attacked because of their religion than Muslims, according to figures compiled by the police.
- One in 400 Jews compared to one in 1,700 Muslims are likely to be victims of "faith hate" attacks every year. The figure is based on data collected over three months in police areas accounting for half the Muslim and Jewish populations of England and Wales. The crimes range from assault and verbal abuse to criminal damage at places of worship.
Jews far more likely to be victims of faith hatred than Muslims
Nedrige griserier
Vesten synker, fordi svinets karakter siver ud i de mennesker, som fortærer dyret, hvis vi skal tro The Muslim World League Journal.
»Du bliver, hvad du spiser«
- Og man bliver sandsynligvis svinsk af at spise svinet. Deraf vores nedrige folkekarakter her i Danmark, hvor vi æder så mange frikadeller, og derfor er vi særligt åndssvage i juledagene. Måske også særligt utérlige.
- HØR KUN, hvad sagkundskaben kan fastslå om den ting. Den danske muslim Aminah Tønnsen har i sit tidsskrift "Islam fred og harmoni" (Nr. 2, 1991) bragt en ernærings-analyse fra The Muslim World League Journal, som er værd at tænke over i julen:
»Ifølge sygeplejersker og medicinske eksperter er svinekød skadelig mad. Indtagelsen af svinekød frembringer en lav karakter og ødelægger moral og åndelige kvaliteter i en mand. Det er almindelig kendt, at en hel flok på 10 eller flere orner kan rende efter en gris og parre sig med denne. Sådan vil det også være med svinekødædende nationer, fortabt i bestialske beskæftigelser, tilfredsstillede af lyster, på jagt efter sanselige nydelser, gennem kunst og mode, druk og udsvævelser.«
»Indtagelsen af svinekød reducerer følelsen af skam og anstændighed. Sådanne nationer, som spiser svinekød regelmæssigt, har en lav moralstandard,« lyder det videre i Tønnsens tidsskrift.
- Et held for italienerne, at de har sådan en forkærlighed for kalvekød. Men ydmygende for Japan og Danmark. Så forstår man bedre, hvorfor japansk kultur er så fremmed for begreber som skam og ære. Japanernes notorisk lave arbejdsmoral kan nu også nemt forklares. [..]
- Men den, som forsager svinekød, skal ikke trækkes med lave egenskaber. Hidsighed ligger f.eks. muslimen fjernt, og han behøver ikke være så optaget af sex.
Jyllands-Posten 23 december
Why Islam Forbids Pork?
Danska kyrkan
- "De politiske præster tager igen i år patent på selve juleevangeliet og fortolker bemærkningen i Lukasevangeliets kapitel 2, vers 7 om, at der ikke var plads i herberget til Josef og den frugtsommelige jomfru som en direkte henvisning til den aktuelle danske udlændingepolitik.
- For alle andre må det forekomme en anelse patetisk at udlæse en sådan aktuel kommentar af en 2.000 år gammel tekst fra Mellemøsten, men ikke for de politiske præster. De fremturer skamløst med dette skriftsted som en himmelsk stillingtagen til den aktuelle flygtningepolitik, der sandt at sige indeholder andre elementer end Kristi jordiske forældres problemer med at finde nattely.
Sognepræst i Udbyneder Sogn Bodil Hindsholm Hansen, der er en af initiativtagerne til præsteinitiativet, siger til Morgenavisen Jyllands-Posten, at »kirken ville dø ensom, hvis den ikke blandede sig i verden omkring sig.« [..]
Uden Reformationen og Oplysningstiden ville vi ikke i dag have en kirke, der kunne sameksistere med et moderne samfund - eller også ville kirken have fastholdt så stor magt, at det moderne samfund ikke havde fået lov til at udvikle sig. Det har vi et eksempel på i en anden verdensreligion, hvis navn vi endelig ikke må nævne for ikke at give anledning til den sædvanlige fortørnelse og voldelige reaktioner.
Leder: Politiske præster
Den falske kristendom
Dagens perle
Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass Larsen, hilser indmeldelsen [af Mimi Jakobsen] med glæde.
Hun »er jo et af landets ubestridt største politiske talenter«
Peter Kurrild-Klitgaard, Groft Sagt
- "Shoppingcentret förändrar oss. Där blir vi alla turister, konstaterar Dan Hallemar efter en femtimmarsvandring på Fields utanför Köpenhamn. På köpcentret är klassmötena som tydligast. Och där finns det utopiska samhällets underklass – de ensamma männen.
- I köpcentrumet är vi alla i turister. Jag kan svära på att om någon försökte göra en film som Kvarteret Korpen idag, med en historia om möten över klassgränser, så skulle de vara tvungna att förlägga den till en plats som den här. Den kunde handla om de där två som sitter i ett vitt bås på Cafe Pascucci på tredje våningen på Fields. De har utsikt över rulltrapporna, han har mössan på sig, de håller varandras händer och mellan sig har de en stor Coca-cola med två sugrör i och intill sig på bänken några påsar från butikerna. Restaurangen spelar ”White Christmas”. Om det funnits ett fönster att se ut igenom skulle det ha kunnat snöa lätt därute. Kärlek är kärlek också på ett köpcentrum, liv är liv. Men bakgrunden spelar roll. Här finns inget av den där påbjudna formulerade, färdigpackade, romantiken hos ett Venedig eller ett Manhattan.[..]
- Jag förvandlas till en stalker. Jag sätter mig intill dem och väntar med dem. På Familia och på Fields. Jag följer dem när de reser på sig. Jag ser på dem och jag ser på mig. Ingen ser någon i ögonen, men jag föreställer oss som männen utan egenskaper och vi tänker: ”När allt var färdigt kunde han bara skaka på huvudet och fråga sig: Det här är alltså det liv som ska bli mitt”.
Dan Hallemar i shoppinglandet
»Judeophobia « ?
Jewish people are four times more likely to be attacked because of their religion than Muslims, according to figures compiled by the police.
- One in 400 Jews compared to one in 1,700 Muslims are likely to be victims of "faith hate" attacks every year. The figure is based on data collected over three months in police areas accounting for half the Muslim and Jewish populations of England and Wales. The crimes range from assault and verbal abuse to criminal damage at places of worship.
Jews far more likely to be victims of faith hatred than Muslims
Nedrige griserier
Vesten synker, fordi svinets karakter siver ud i de mennesker, som fortærer dyret, hvis vi skal tro The Muslim World League Journal.
»Du bliver, hvad du spiser«
- Og man bliver sandsynligvis svinsk af at spise svinet. Deraf vores nedrige folkekarakter her i Danmark, hvor vi æder så mange frikadeller, og derfor er vi særligt åndssvage i juledagene. Måske også særligt utérlige.
- HØR KUN, hvad sagkundskaben kan fastslå om den ting. Den danske muslim Aminah Tønnsen har i sit tidsskrift "Islam fred og harmoni" (Nr. 2, 1991) bragt en ernærings-analyse fra The Muslim World League Journal, som er værd at tænke over i julen:
»Ifølge sygeplejersker og medicinske eksperter er svinekød skadelig mad. Indtagelsen af svinekød frembringer en lav karakter og ødelægger moral og åndelige kvaliteter i en mand. Det er almindelig kendt, at en hel flok på 10 eller flere orner kan rende efter en gris og parre sig med denne. Sådan vil det også være med svinekødædende nationer, fortabt i bestialske beskæftigelser, tilfredsstillede af lyster, på jagt efter sanselige nydelser, gennem kunst og mode, druk og udsvævelser.«
»Indtagelsen af svinekød reducerer følelsen af skam og anstændighed. Sådanne nationer, som spiser svinekød regelmæssigt, har en lav moralstandard,« lyder det videre i Tønnsens tidsskrift.
- Et held for italienerne, at de har sådan en forkærlighed for kalvekød. Men ydmygende for Japan og Danmark. Så forstår man bedre, hvorfor japansk kultur er så fremmed for begreber som skam og ære. Japanernes notorisk lave arbejdsmoral kan nu også nemt forklares. [..]
- Men den, som forsager svinekød, skal ikke trækkes med lave egenskaber. Hidsighed ligger f.eks. muslimen fjernt, og han behøver ikke være så optaget af sex.
Jyllands-Posten 23 december
Why Islam Forbids Pork?
Danska kyrkan
- "De politiske præster tager igen i år patent på selve juleevangeliet og fortolker bemærkningen i Lukasevangeliets kapitel 2, vers 7 om, at der ikke var plads i herberget til Josef og den frugtsommelige jomfru som en direkte henvisning til den aktuelle danske udlændingepolitik.
- For alle andre må det forekomme en anelse patetisk at udlæse en sådan aktuel kommentar af en 2.000 år gammel tekst fra Mellemøsten, men ikke for de politiske præster. De fremturer skamløst med dette skriftsted som en himmelsk stillingtagen til den aktuelle flygtningepolitik, der sandt at sige indeholder andre elementer end Kristi jordiske forældres problemer med at finde nattely.
Sognepræst i Udbyneder Sogn Bodil Hindsholm Hansen, der er en af initiativtagerne til præsteinitiativet, siger til Morgenavisen Jyllands-Posten, at »kirken ville dø ensom, hvis den ikke blandede sig i verden omkring sig.« [..]
Uden Reformationen og Oplysningstiden ville vi ikke i dag have en kirke, der kunne sameksistere med et moderne samfund - eller også ville kirken have fastholdt så stor magt, at det moderne samfund ikke havde fået lov til at udvikle sig. Det har vi et eksempel på i en anden verdensreligion, hvis navn vi endelig ikke må nævne for ikke at give anledning til den sædvanlige fortørnelse og voldelige reaktioner.
Leder: Politiske præster
Den falske kristendom
Dagens perle
Socialdemokraternes politiske ordfører Henrik Sass Larsen, hilser indmeldelsen [af Mimi Jakobsen] med glæde.
Hun »er jo et af landets ubestridt største politiske talenter«
Peter Kurrild-Klitgaard, Groft Sagt
<< Home