mandag, september 25, 2006

Hvad fejler dommerstanden i dette land ?

Ulla Nørtoft Thomsen rekapitulerer straffeloven. Det er jo selvklart, at når man masseimporterer andre samfundsvurderinger, vil straffeloven blive udfordret på en måde, der ikke er sket i mands minde. Der opstår et hidtil ukendt behov for at hele skalaen bruges. Behandlingsfilosofien dør druknedøden i verdens virkelighed og ublufærdige ondskab.

Mere lov og ret
Hvad er så det, der er så forbudt?Lad os se på et lille udsnit af
Straffeloven, der faktisk benhårdt forsvarer vores statsmagt og vores forfatning:12. kapitel: Forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed
Ulla Nørtoft Thomsen

Dagens læsetips:

Bernard Lewis: Bring Them Freedom, Or They Destroy Us


Spectator: Islamic Brownshirts


The Death of Moderate Islam


DET er public service !

SVT - Sergiu Celibidache dirigerer Bruckners 9 symfoni (som han også gjorde i København i halvfjerdserne, da han kom herned fra den dengang fremsynede musik by Stockholm ). Kom igen "Kanal Klog" med lidt flere modeforfattere og rap-"kunstnere".

Med profeten ved sygesengen

"Patient" betyder den tålmodige. Og vi bliver jo alle "tålmodige" med tiden. Til den tid frabeder jeg mig under alle omstændigheder at blive mindet om den mellemøstlige profet, der rager mig så langsomt, og måske har eksisteret, måske ikke. Det bedes det offentlige sundhedssystem sørge for - tak ! Ellers daler min vilje til at bidrage til det betydeligt.

Det er patienten, der skal være i centrum
Dyrlæge Lene Kattrup, Kvinder for Frihed.


Med stor forundring har jeg fulgt debatten mellem de to kommende læger Helen Latifi og Abidah Ashraf vs. Britta Mogensen. Sidstnævnte finder, at læger i deres professionelle gerning skal aflægge sig det tørklæde, man normalt forbinder med Sharia-loven. De to argumenterer med, at »de ikke bærer tørklædet for at skilte med deres religion«; på tv har den ene så sagt noget andet.
- Men det principielle synes jeg ikke ændres af, om det er en ideologi, en politisk overbevisning eller en religion, der dikterer et symbol. Nu ligger det sådan, at et tørklæde båret på den måde er bredt anerkendt ude i verden som et stærkt symbol på Sharia-loven, som tvinger mange kvinder til at bære tørklæde. Det er ikke væsentligt, om de to evt. bærer det af helt andre grunde. Jeg kan heller ikke iføre mig hagekorset eller en pornoagtig tatovering på min underarm og sige, at det tilfældigvis for mig symboliserer noget helt andet.

- Hvis ikke tørklædet bæres som et synligt symbol på et tilhørsforhold til Sharia-lovens lovpakke, må de netop let kunne fortolke dette klædningsstykke væk på arbejdet. Så må de netop uden de store sværdslag og uden større dramatik kunne tage dette klædningsstykke af og underlægge sig de helt almindelige arbejdsmarkedsregler.
- Hvis det omvendt er Sharia-loven, der medfører, at de to har lyst til at bære deres tørklæde, er spørgsmålet, om de da vil følge Sharia-lovens øvrige bud i deres arbejdstid. Hvis de ikke kan tillade sig at tolke tørklædet væk på arbejdet og nøjes med at bruge det i deres private liv, kan de måske heller ikke tolke de andre dele væk af denne lov, der, hvis vi fortolker ordret, faktisk er i alvorlig konflikt med lægegerningen. Jeg tænker bl.a. på Koranens krav om straf for utroskab, samt at mænd står over kvinder og må slå disse etc. Hvis de tager tørklædebuddet så alvorligt, hvad så med de andre bud?
Ellers er dette jo netop beviset for, at der er noget religiøst, religiøst ideologisk eller totalitært politisk ideologisk i det, når og hvis de ikke vil afføre sig det. Jeg mener, det er logisk.
Religion, politik og ideologiske bevægelser samt stærke symboler på sådanne bør forblive en privat sag. Læger skal ikke have lov til at bære synlige religiøse, politiske eller lignende symboler i deres virke. En læge burde slet ikke ønske at påvirke patienterne ved hjælp af symboler, men i sit virke være til for patienterne og ønske at koncentrere sig om sin opgave som læge. Det strider imod alt, hvad lægegerningen står for, at sætte sig selv i centrum på denne måde.
Ugeskrift for Læger

Søren Kierkegaard
har krydset min vej et par gange. Først da jeg - noget tidsforskudt - gik i hans gamle skole (læs Per Krarup: Kierkegaard og Borgerdydskolen). Senere ved mit venskab med min gamle lærer fra ØB, Peter P. Rohde, der genudgav hans samlede værker i årene 1962-64. Siden læste jeg ham uden at jeg vil påstå jeg forstod alt, men mindre kan gøre det.
Nu om stunder er det mest når jeg passerer statuen i Det Kongelige Biblioteks have eller hans grav på Assistens Kirkegaard, ikke langt herfra.
Forleden krydsede jeg hans vej på
Københavns Bymuseum. Selvom Kierkegaard ejendele blev spredt for alle vinde, var der alligevel nok til at indrette et lille Kierkegaard værelse på 2. sal. (fotos © snaphanen - klik f. helskærm)

1) Kierkegaards skrivepult

2) Et palisanderskab Kierkegaard fik lavet hos en snedker på Østergade: Han skriver :
” En palisander piedestal jeg selv har ladet gøre, medens jeg boede på Nørregade på 1. sal. Den er efter min konstruktion og med anledning i ord fra hende den elskelige (Regine Olsen).
Hun sagde at hun gjerne ville takke mig hele livet igennem, om hun så skulle bo i et lille skab. Derfor er den dannet uden hylder.
I denne findes alt omhyggeligt gemt, alt hvad der minder mig om hende, og ville kunne minde hende om mig”

3) Regine Olsens forlovelsesring i diamanter. Det siges at Kierkegaard fik diamanterne omdannet til et kors, da han fik den tilbage fra Regine. Han bar den til sin død.

4) Forskelliger ejendele, en kalendelaber, kaffe og the-kop m.m.


En politisk korrekt viking
er naturligvis kvinde og muslim :

Riksantikvarieämbetet låter tillsammans med tidningen Gringo figuren Vik-Inga Muhamed symbolisera vikingen - som kvinna och invandrare: "Våra hjälmar hade för det mesta inga horn och vi såg inte ut som blondiner allihop, som jag sa är jag till exempel värsta blandningen, och dom flesta jag träffade var som mig. Det är typ som när tidningarna säger att alla blattar är brottslingar. Det är inte sant så klart, och alla vikingar hade inte horn på hjälmen."
- Så säger Vik-Inga Muhamed i Birkamuseets utställning "Lever vikingen?".
Ett könsneutralt, mångkulturellt och antirasistiskt perspektiv är förstås lovvärt. Men detta initiativ är politiskt korrekt till den grad att det riskerar att ge rekylverkan. Säkert var vikingarna en blandning av folkslag och kulturer, beresta som de var, men finns det faktiskt belägg för att de var muslimer, som Riksantikvarieämbetet antyder?............................

Forskning & framsteg

View Guestbook Sign Guestbook
Powered by iguest.net